הא למדת שאין היותה זונה כו' ומי שנשאת לחלל כו':
נסתפקתי טובא במצרי שני שנשא מצרית שניה הלא הולד הוי שלישי ומותר בישראלית, ואם נשא מצרית ראשונה הולד שני וכרב דימי, וכמו שפסק רבינו לעיל פי"ב, וא"כ הוו שני אחים אחד מצרי שלישי דהוא מותר באשה ישראלית והשני מצרי שני, ונשא מצרי שלישי ישראלית ומת דסובר רבינו דמה"ת מתייבמת אע"ג דהוי חייבי עשה כמוש"פ רבינו הלכות יבום וחליצה פ"ו ה"י לפי מה שכתבו האחרונים בשיטתו וא"כ כי מיבמה הלא הוה ביאת היתר מה"ת אם נפסלה מה"ת לכהונה ע"י ביאת היתר זו, ולכאורה נראה דנפסלת דמ"מ איש זר קרינא ביה וכדברי רבינו דלא איכפת לן בביאת היתר רק מי שהוא איש זר כחלל נעשית זונה לכהונה בביאתו והוא אדם האסור לה שרק בביאה זו מותרת, ובפרט לשיטת רבינו דכל חייבי לאוין ועשה רק ע"י קדושין מתסרו ובביאה לחודא לא הוי ביאת איסור ואפ"ה פוסלין בביאתן, ועיין מה שפלפלו רבנן בתוספות יבמות סוף פ"ק ופרק עשרה יוחסין דף ע"ה גבי כותי דפוסל בביאתו אע"ג דאינה אסורה ביאתו מן התורה לדידהו יעו"ש, וזה נראה לדעתי ודוק:
ובזה יש ליישב דברי הגמרא פרק עשרה יוחסין ע"ח, ור"י גר נמי פוסל בביאתו ומייתי לה במה הצד מהאי דינא והא לא שייך שיפסול בביאתו רק ישראלית וא"כ ביאתו בעבירה במצרי ואיכא למפרך מה להצד השוה שכן יש בהן צד עבירה וכן הקשו בתו"י, ולפ"ז א"ש, דמשכחת כה"ג (ועיין ריש פרק יש מותרות) דאין ביאתו בעבירה ופוסל בביאתו דאיש זר מיקרי ודוק, אולם א"כ מאי פריך על אלמנה לכה"ג וחלל שכן ביאתו בעבירה ואיכא בהו צד עבירה, הלא כה"ג שיבם אלמנה מן האירוסין דמה"ת ביאת היתר הוא ואין בהו עבירה ואפ"ה מחללה ובנו חלל, וכן משכחת בכה"ג חלל אך הא לק"מ, דהתוספות כתבו דמה"ת לא משתרי רק העראה דבה קני ליבמה וביאה שניה לאו דוקא דה"ה גמר ביאה, וא"כ ליכא לאשכוחי שיהא חלל וכן כה"ג פוסל בתו רק בגמר ביאה, דכ"ז דליכא גמר ביאה לא ראויה לזרע, וא"כ איכא צד עבירה דגמר ביאה לא משתרי ע"י יבום ודוק, אולם שיטת רבנן קדמאי הרמב"ן ורשב"א דכל הביאה שריא דכתיב יבמה יבוא עליה להקים זרע לאחיו ובהעראה לחודא לא מקרי להקים זרע, וא"כ איכא בהו צד שאינו עבירה, אך מסתפקנא טובא בכה"ג שמייבם אלמנה מי מחללה בביאתו, דהתם אין האיש זר רק מסיבת האיסור, ואין חללה אלא בביאת איסור דקרינא ביה לא יקח קרינא ביה לא יחלל וזה צ"ע, וכמדומה לי שכבר עמד ע"ז בספר המקנה, ובאמת מכח קושיות ופירוקים קשה לברר ספיקות כאלה: