המפלת דמות נחש אמו טמאה לידה כו':
יעוין בכסף משנה, והנראה דדוקא על נחש מועיל מה שגלגל עינו עגול כשל אדם, דנחש תשמישו שוה להאדם שמשמשין פנים כנגד פנים כמו אדם, אבל בהמה חיה ועוף אעפ"י שגלגל עיניהן עגול המה משמשין בדרך אחר מהאדם ובדגים אעפ"י שתשמישן כמו של אדם מכל מקום הואיל ואין עיניהן עגול כשל אדם לא מטמאה גם ר"מ בלידה, וכמו שאמרו פ"ק דבכורות ג' משמשין פנים כנגד פנים כו' ואמרו שם כל שתשמישו ועיבורו שוה יולדים ומגדלים זה מזה, והנה אמר ריב"ל אין מתעבר כו' ולא בהמה מן חיה כו' חוץ מר"א ומחלקותו שהיו אומרים חיה מתעברת מבהמה, הרי דאע"ג דחיה ובהמה אין עיבורן שוה כיון שתשמישן שוה מולידין זה מזה, לכן בנחש כיון שתשמישו שוה המפלת נחש נחשב ולד כיון דמקצת פרצוף אית ליה שגלגל עינו עגול, אבל דגים אעפ"י שהדולפנין פרין ורבין מבני אדם, המפלת אותן טהורה, שאין גלגל עיניהן עגול, וזה לדידן דבסוף הלכות שחיטה מביא רבינו תיש הבא על הצביה וילדה ובכ"מ, אבל להנהו דסברי דכיון דאין עיבורן שוה אין מולידין זה מזה אפשר דאף בנחש דתשמישו שוה לשל אדם כיון דאין עיבורו שוה לא איכפת לן ולא חשוב ולד כיון דלא מצאנו בכל הנך דעיבורן אינו שוה שיהיו מתעברין זה מזה, וסוגיא דלעיל דאמר אלא מעתה המפלת נחש תהא אמו טמאה לידה כו' אזלא בשיטת ריב"ל דאמר דאינה מתעברת חיה מבהמה כו' ודוק:
אולם בתוספתא בכורות חשיב שאין בהמה טמאה יולדת מן הטהורה ולא גסה מדקה כו', ושייר ולא חיה מבהמה לפי שאזלא בשיטת ר"א ומחלוקתו דסברי דחיה יולדת מבהמה ותני ולא אדם מכולן ולא כולן מאדם, מכל מקום כיון דמה דתשמישן שוה אף על פי שאין עיבורן שוה יולדין בבהמה מחיה הוא הדין גבי אדם המפלת כמין זה שתשמישו שוה לשל אדם טמאה לידה אם מקצת פרצופו דומה לאדם וכמו שבארנו ודוק: