1
כל נפש חיה שהיא ברשותו של אדם כו'.
אולי כוון רבינו להוציא הדבורים שפסק בהלכות גזלה פרק ו' הדבורים אינן ברשותו של אדם כו', כיון שאין בהם קנין רק משום דרכי שלום לא מחייב על היזקן (נ"ב.וכן כתב במלחמות בסוגיא דחרדל.) ורק גבי הרחקות נמנו בפרק לא יחפור, ובתוספתא שם מרחיקין נחיל של דבורים מהעיר כו' ר"א אומר המגדל דבורים כמגדל כלבים, ופירושו למיקם עלה בארור כדמפרש מלתא דר"א סוף פ' מרובה, אבל להתחייב בעלים בהיזקן פטור. ולפ"ז הה"ד יוני שובך ויוני עליה כיון שאין בהם משום גזל רק מפני דרכי שלום ואם נטל אחר אין מוציאין בדיינים אינו חייב על היזקן, ויעוין פרק מי שהחשיך במתניתין אין נותנין מים לפני דבורים ולפני יוני שבשובך. והא דלא מפרש הגמרא נכסים המיוחדים למעט הנך משום דעל שור דמשנה קמא קאי ודוק: