והשאר נפדה ונאכל לכל אדם כו' ופטור מן המעשרות כו'.
פירוש דמירוח הקדש פטור מן המעשר, ופלא דבגמ' לא נזכר רק גבי עומר לפי שנקצר במחובר ומשל צבור, אבל בשתי הלחם דמביאין חטים הלא מביא מחטים שכבר נתרמו ונתעשרו דאין מביאין מנחות מהטבל, [ובמסכת חלה פ"א מ"ג חשיב מותר העומר לבד] וצ"ע:
וברור דסבר רבינו דכמו דאמרו פ"ק דתמורה דהמקדים תרומה לבכורים משום דבכורים כתיב בהו צריכי שיהיו קודם לכל המתנות של כהן וכן בירושלמי פ"ק דפאה ה"ה למה נקרא שמן בכורים שהן בכורים לכל ואפילו מכרי טבול לתרומ"ע אם מפריש בכורים יעו"ש פלפול גדול, א"כ שתי הלחם נקרא בכורים אף דפירוש דהן קודמין לכל המנחות במקדש כמבואר (דף ס"ט) בכ"ז אמר רבא במנחות (דף מ"ו) בכורים לד' מה בכורים בפני עצמן א"כ כיון דקרינהו רחמנא בכורים צריכין שיהיו קודם לתרומות ומעשר, לכן אמר שהשאר שנפדה פטור מן המעשרות דמירוח הקדש פטרינהו וכמו גבי עומר ופשוט, ומטעם זה לא קשה דאיך ס"ד דלרע"ק מירוח הקדש אינו פוטר א"כ איך מביא עומר משאינו מעושר דהא בעי ממשקה ישראל כמו שהקשו תוס', ולפ"ז דעומר בכורים מקרי ודאי דהוא קודם לכל ומיפטר מתרומ"ע, ועיין תוספתא מנחות פ"י דפליגי רשב"א דמביאין מנחות בשיבלין, ואולי דעל מנחות בכורים כמו שתי הלחם קאי ודוק היטב: