מעשה באחד שהפקיד שומשמין כו' אלא ישבע השומר בנקיטת חפץ שהחזיר כמו שבארנו:
נראה סברת רבינו, דכמו דבמפקיד בשטר אמרינן דלא החזיר לו דאילו החזיר חזקה שטרא בידיה דמפקיד מאי בעי, כן דומיא הכא דשומשמין בהאי חביתא ובזו המדה מאי בעי גביה הוא ראיה עצומה דחזקה דלא החזיר ולא היה מהימן לומר החזרתים, רק דמהימנינן ליה מיגו דאי הוי בעי אמר נאנסו ובנאנסו הלא הוי בעי לאישתבועי שבועה בנקיטת חפצא ככל שומר כן כי טעין החזרתי דלא מהימן רק במיגו דנאנסו בעי לאשתבועי שבועה דבר תורה, לכן ליתמי אין טוענין החזרתי בזה כמו דלא טענינן להו נאנסו דהוי מילתא דלא שכיחא וכמו שפרשו תוס' בב"ב שם, וזהו כמו שפסק רבינו בפרק ב' משכירות, דאם נאמן מחמת מיגו נשבע בנקיטת חפץ, והוא שכתב רבינו כמו שבארנו, ולעיל הלכה ב' ג"כ כתב דמהימן לומר תנאי במיגו דנאנסו לכן נשבע שבועה בנקיטת חפץ כאילו היה טוען נאנסו, ואלו הוי טעין נאנסו אף ע"ג דהני שומשמין בהך מדה באותו מספר מאי בעי גבך, מכל מקום לא עדיפא מאילו הלוהו בשטר והלוה טעין פרעתיך והמלוה אומר איני יודע אע"ג דאיכא חזקה דשטרא בידי מאי בעי בכ"ז ברי עדיף להוציא מחזקת שטרא ולאוקמי ממונא בחזקת מריה כמו שפסק בעל התרומות והובא בסימן נ"ט דכיון דחזקה דממונא מסייע לברי ברי עדיף משמא, וכמו דסבר רבן גמליאל דנאמנת לומר משארסתני נאנסתי משום דחזקת הגוף מסייע אע"ג דרוב ברצון דאונס קלא אית לה, כן הכא נאמן לומר נאנסו דהוי שמא טענת המפקיד ואמרינן דברי עדיף אע"ג דהני שומשמין מאי בעי גבך הוי כמו ריעותא דשטרא, מכל מקום ברי עדיף ותו נאמן לטעון החזרתי במיגו דנאנסו ובעי לאשתבועי ואף דנאנסו הוי שמא דלא הוי ליה למפקיד לדעת אם נאנסו לא גרע מטענת נאנסתי גבי אשה להוציא ממון מחזקתו ואפילו הכי נאמנת כל היכי דחזקה מסייע לה כן הכא נאמן כיון דחזקת ממון מסייע לו ודוק: