משנה
על השנייה – בחתימה השנייה, שהוא חותם בה את ברכת זכרונות, הוא (שליח הציבור) אומר: "מי שענה את אבותיכם על (אצל) ים סוף – כשרדפו מצרים אחרי בני ישראל והשיגו אותם אצל הים, צעקו (התפללו) בני ישראל אל ה' (שמות יד,י), וה' קרע להם את הים והעבירם בתוכו והטביע את המצרים, הוא יענה אתכם וישמע בקול צעקתכם היום הזה. ברוך אתה יי' זוכר הנשכחות (דברים שנשכחו ואינם זכורים עוד)".
• • •
ארבע כיתים (כיתות, קבוצות) נעשו אבותינו – ישראל נחלקו לארבע כיתות, על הים (אצל ים סוף) – כשרדפו מצרים אחרי בני ישראל והשיגו אותם. כת אחת אומרת: ניפול לים – נטביע עצמנו בים, ואחת אומרת: נחזור למצרים – ונשתעבד להם, ואחת אומרת: נעשה עמהן מלחמה – נילחם בהם, ואחת אומרת: נצווח (נצעק) כנגדן – כדי להפחיד אותם, שלא יוכלו להילחם. קול צווחות הוא אחד מטכסיסי המלחמה שהיו עושים בשביל להכניס מהומה ובהלה במחנה האויב (ראה משנה סוטה ח,א). זו שאמרה: ניפול לים, אמר להן משה: "התייצבו וראו את ישועת יי' אשר יעשה לכם היום" (שמות יד,יג) – עמדו על מקומכם ואל תיפלו לים מפני המצרים הבאים עליכם, ובקרוב תראו את ישועת ה'. וזו שאמרה: נחזור למצרים, אמר להן משה: "כי אשר ראיתם את מצרים היום לא תוסיפו לראותם עוד עד עולם" (שם) – שלא תשובו למצרים. וזו שאמרה: נעשה עמהן מלחמה, אמר להן משה: "יי' ילחם לכם" (שם יד) – אין אתם צריכים להילחם, אלא ה' יילחם בשבילכם. וזו שאמרה: נצווח כנגדן, אמר להן משה: "ואתם תחרישון" (שם) – תשתקו, ולא תצעקו.
סיפור זה מובא במכילתא דרבי ישמעאל - מסכתא ד'ויהי בשלח' פרשה ב ובמכילתא דרבי שמעון בר יוחאי יד,יד.
בתרגומים הארמיים הארץ ישראלים לתורה על שמות יד,יג-יד נאמר (תרגום): ארבע כיתות נעשו בני ישראל בשעה שהיו עומדים על ים סוף. אחת היתה אומרת: ניפול לים, ואחת היתה אומרת: נחזור למצרים, ואחת היתה אומרת: נילחם בהם, ואחת היתה אומרת: נצעק למולם ונבלבל אותם.
על השנייה הוא אומר
החתימה "זוכר הנשכחות" מתאימה לברכת זכרונות.
במכילתא דרבי ישמעאל - מסכתא ד'ויהי בשלח' פרשה ג ובמכילתא דרבי שמעון בר יוחאי יד,טו נאמר: רבי אלעזר בן עזריה אומר: בזכות אברהם אביהם אני קורע להם את הים, שנאמר: "כי זכר את דבר קודשו את אברהם עבדו", וכתיב: "ויוציא עמו בששון ברינה את בחיריו" (תהילים קה,מב-מג).
כיון שקרע ה' את הים בזכות האבות, שזכר ה' את הברית שכרת עם האבות, אברהם יצחק ויעקב, ולא שכח אותה, לכן בברכה שהוא אומר בחתימתה: "זוכר הנשכחות", הוא אומר סמוך לחתימתה: "מי שענה את אבותינו על ים סוף".
• • •