(387) פירוש - לא זו בלבד שאינך במצב טוב יותר משאר יהודים, אלא את אף נמצאת במצב רע יותר משאר היהודים, וכמו שמבאר והולך.
(388) פירוש - אע"פ שביצוע הגזירה הוא לעוד אחד עשר חדשים [י"ג אדר (למעלה ג, יג)], ועתה הם עומדים בי"ג ניסן שלפניו [למעלה ג, ז], מ"מ כבר עכשיו מתרחשים דברים, שהרי הגזירה יצאה לעולם עכשיו.
(389) פירוש - מרדכי מדגיש לאסתר שמעמדה כמלכה אינו בהכרח תלוי בזמן ביצוע הגזירה [שהוא בעוד אחד עשר חודש], אלא בזמן יציאת הגזירה לעולם [עכשיו], ויציאת הגזירה תהיה הסבה שיעביר אותך ממלכותך. ו"להעביר אותך מן המלכות" הכוונה להרוג אותה, וכפי שהרג את ושתי.
(390) פירוש - הצלת הקב"ה תבוא רק בעוד אחד עשר חודש, ואילו את כבר נמצאת בסכנה עכשיו, והצלת הקב"ה לעתיד תהיה מאוחר מדי בשבילך.
(391) חזינן שמבאר ש"מי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות" שפירושה לעת ההיא של י"ג אדר [בעוד אחד עשר חודש]. וכן רש"י ביאר כאן "לעת כזאת - שהוא היה עומד בניסן, וזמן ההריגה באדר לשנה הבאה. הגעת למלכות - אם תגיעי לגדולה שאת בה עכשיו". וכן פירש הרס"ג כאן, וז"ל: "אם לעת כזאת הגעת למלכות - אם תזכי להגיע לעת כזאת ואת עוד בבית המלכות". ומעין זה הוא ביוסף לקח כאן. אך הראב"ע [נוסח א] ביאר "ומי יודע אם לעת כזאת - הטעם מי יודע שמא לא הגעת למלכות אלא בעבור העת הזאת שתושיעי את ישראל", היינו שמא לא הגעת למלכות אלא בעבור העת הזאת העכשוית.