שם (ה"ה) תני הקטיר כזית בחוץ חייב פחות מכזית בפנים פטור ר' זירא בשם ר' ירמיה נפטרו הציבור ידי חובתן (ופי' הק"ע נפטרו הציבור בפחות מכזית ידי חובתן א"כ אף המקטיר בחוץ אף פחות מכזית יהא חייב דהא מתקבל בפנים הוא). ר' יוסי בר' בון בשם רב ירמיה מן מה דתני הקטיר כזית בחוץ חייב מינה את שמע מינה פחות מכזית פטור (ופי' הק"ע מן מה דהני הקטיר כזית שלם בחוץ הוא דחייב שמעינן פירושא הא דתני פחות מכזית פטור היינו דוקא אם השלים אח"כ החלק השני החסר מזה אבל אם לא השלים חייב עכ"ל) והנה פירושו הוא דחוק מאוד:
והנה הק"ע הביא מה שכתב המ"ל ברמב"ם (פי"ט מה' מעה"ק הי"א) שכתב ולא יכולתי להלום גירסא זו דקאמר פחות מכזית דנפטרו הציבור כיון דלא חשיבה הקטרה אמאי נפטרו הציבור ואי לאו דמסתפינא אמינא דהגירסא היא כזית מבפנים פטור כלומר דנפטרו הציבור אע"ג דלא הקטיר פרס דשיעור פרס אינו מעכב ובדיעבד בכזית סגי והיא הברייתא השנוי' בתלמוד דידן שכתבנו בתחילת דברינו ומאי דקאמר ר' יוסי מן מה דתני בא ללמדנו דשני דינים אלו הם תלוים זה בזה דהיינו חיוב חוץ ופטור ציבור ולאפוקי מסברת רב דקאמר כו' ולפי דבריו צריכין להגיה גם בדברי ר' יוסי וה"ג מינה את שמע מינה כזית בפנים פטור עכ"ל:
[ולי נראה להגיה ר' יוסי ב"ר בון בשם רב ירמי' מן מה דתני הקטיר כזית בחוץ חייב מינה את שמע מינה דפחות מכזית בפנים בזר פטור. פי' והוא משום דקשה לו דאי אמרינן פחות מכזית בפנים פטור היינו פטור ציבור וא"כ יהא חייב בחוץ פחות מכזית נמי וע"ז משני ר' יוסי בר בון מן מה דתני הקטיר כזית בחוץ חייב מינה את שמע מינה פחות מכזית בפנים פטור בזר וכמו הס"ד בש"ס דילן בזבחים (ד' ק"ט) קס"ד מאי פטור פטור זר אמאי הקטרה היא וזהו לגירסת הש"ס דילן חצי פרס בפנים פטור אבל לגירסת הירושלמי פחות מכזית פטור ע"כ קאי אזר דזר פטור בפנים (וע' במ"ל מה שנסתפק בזה אם תלוי הוא בזר שחייב עליהם אם הקטיר בחוץ עיי"ש שהאריך בזה) ור' יוסי בר בון אזיל לשיטתי' דאמרינן בירושלמי (רפ"ב דיומא ה"א) ר' יוסי בר בון בשם רב ארבע עבודות שהכהן מתחייב עליהן מבחוץ זר מתחייב עליהם מפנים ואיזו זו הקטרה וזריקה וניסוך המים והיין ובש"ס דילן ביומא (ד' כ"ד) אמר רב ארבע עבודות זר חייב עליהם מיתה זריקה והקטרה וניסוך המים והיין ולא קאמר ארבע עבודות שהכהן מתחייב עליהם מבחוץ זר חייב עליהם מבפנים ואיפשר דהטעם הוא משום דהקטרה היא נמי הקטרת קומץ במנחה כמו שפירש"י שם ובהקטרה לא תלוי זה בזה דאע"ג דחייב עלי' מבחוץ בכזית אפ"ה זר אינו חייב עלי' עד שיקטיר כל הקומץ כיון שאינה עבודהשלימה וכמו שהאריך שם המ"ל דזהו דוקא בקטורת אבל לא בקומץ אבל להירו' תלי זב"ז בכל מילי וע"כ איפשר דזר מתחייב על כזית בפנים אף שאינה עבודה שלימה וכמו דאמרי' שם בירו' אין קמיצה פחות משני זיתים ואין הקטרה פחותה מכזית ועיין במ"ל (פ"ג מה' תמידין ומוסיפין) שהאריך בקטורת של כל השנה אם שיעור הפרס הוא דרבנן או הלכה למ"מ עיי"ש ובזבחים דק"ט בהקטרה דהיכל כ"ע לא פליגי עיי"ש]: