א"ר יצחק העלי' מתיך קלפי מעכבת אין נתינה מעכבת א"ר יוחנן קובען אפילו בפה סברין מימר אפילו א' היום וא' למחר על דעתיה דר' יוחנן דו אמר אפי' א' היום וא' למחר ניחא על דעתיה דר' ינאי לאיזה דבר נאמר גורלות למצוה (והוא ט"ס וצ"ל) על דעתיה דר' ינאי ניחא דאמר דעלי' מתוך קלפי מעכבת וא"כ בעינן גורלות על דעתיה דר' יוחנן דו אמר א היום וא' למחר לאיזה דבר נאמר גורלות למצוה:
ואמרינן שם מתניתא פליגא על ר' יוחנן הגורל עושהו חטאת ואין השם עושהו חטאת פתר לה במצליח בגורל מתניתא פליגא על ר' ינאי לא הגריל ולא נתוודה כשר אלא שחיסר מצוה אחת לה' לרבות שעיר המשתלח שיהא פסול משום מחוסר זמן ואיתא כיי דמר ר' יוחנן קובען אפי' בפה סברין מימר אפי'א' היום וא' למחר על דעתיה דר' יוחנן דו אמר אפי' א' היום וא' למחר ניחא על דעתיה דר' ינאי לאיזה דבר נאמר גורלות וחש לומר שמא יעלה לשם פתר לה ברוצה להגריל:
והנה הירושלמי הזה הבאתי בהקדמתי לספרי נועם ירושלמי על זרעים (שנתחלפו השיטות וצ"ל) מתניתא פליגא על ר' יוחנן הגורל עושהו חטאת ואין השם עושהו חטאת פתר לה ברוצה להגריל (פי' דאם רוצה להגריל אז הגורל קובע ואין השם קובע. אבל אם אינו רוצה להגריל קובעו אפי' בפה). ואח"כ (צ"ל) לה' לרבות שעיר המשתלח שיהא פסול משום מחוסר זמן וחש לומר שמא יעלה לשם (כצ"ל) פי' כיון שצריך גורל א"כ למאי צריך קרא דמחוסר זמן פסול לשעיר המשתלח תיפוק ליה דפסול ליקח מחוסר זמן לשעיר המשתלח משום דילמא יעלה לשם וכה"ג מקשה הש"ס דילן ביומא (ד' ס"ג). אלא ודאי שהוא כמו דאמר ר' יוחנן קובעו אפי' בפה ומשני פתר לה במצליח בגורל (פי' שאם לקח מחוסר זמן עם א' שאינו מחוסר זמן להגריל עליהם והצליח בגורל שמחוסר זמן עלה לשעיר המשתלח וע"כ אי לאו קרא לה' לרבות שעיר המשתלח הוי אמינא כיון שהצליח יעלה מחוסר זמן לשעיר המשתלח וע"כ קמ"ל דאעפ"כ פסול) וזהו הפי' של מצליח בגורל ולא כמו שנדחקו הק"ע והפ"מ:
אך עכ"ז צריך לבאר מהו שאמר סברין מימר אפי' א' היום וא' למחר דמאי נ"מ אם שניהם היום או א' היום וא' למחר כיון דקובעו אפילו בפה. אך זה יתבאר במה שכתבו התוספות ביומא (דף ל"ט) מאן דאמר לא מעכבא כר' יהודה ומאן דאמר מעכבא שאני הכא דתנא בי' קרא אשר עלה אשר עלה תרי זימני וכתבו התוספות ומאן דאמר לא מעכבא סבירא ליה כיון דלא כתב ציווי אע"ג דתנא ביה קרא לא מעכבא מידי דהוי אבלילה דתנן מנחות (ד' י"ח) אם לא בלל כשר אע"ג דכמה זימנין כתיב בליל בלילה אלא כיון דלא כתיב בלשון ציווי לא מעכבא ולמ"ד מעכב' לא דמי לבלילה דשאני הכא דאהני חוקה קצת כיון דמחוקה גמרינן לעיכובא לשאר מילי שבפרשה גמרינן נמי מינה להגרלה כיון דתנא בה קרא עכ"ל וא"כ הטעם דלא מעכבא אע"ג דתנא ביה קרא היינו משום דלא כתיב בלשון ציווי וכמו בבלילה דתנן אם לא בלל כשר אע"ג דכמה זימנין כתיב בלילה אעפ"כ בעינן שיהא ראוי לבילה וכמו דאמרינן במנחות (ד' י"ח) כי אין נבללים מאי הוי והתנן לא בלל כשר ואמר ר' זירא רל הראוי לבילה אין בילה מעכבת בו כל שאינו ראוי לבילה בילה מעכבת בו וכתבו התוס' שם בד"ה ואמר כו' וא"ת מנלי' דליבעי ראוי לבילה מאחר דבילה לא מעכבא וי"ל סברא בעלמ' הוא כיון דכ' רחמנ' בילה דניבעי לכל הפחות ראוי לבילה וכן לגבי קריאה דחליצה דפרק מצות חליצה (דף ק"ד) וגם קריאה דביכורים בב"ב (ד' פ"ד) ובמכות (ד' י"ח) דבכל הנהו מייתי הא דר' זירא:
וא"כ בהגרלה דלמצוה ודאי בעינן הגרלה א"כ צריך שיהיה ראוי להגרלה אבל א' היום וא' למחר דבעידנא דקבע השם לראשון לא היה השני א"כ אינו ראוי להגרלה ואף דהגרלה אינה מעכבת משום דלא כתיב בלשון ציווי אעפ"כ בעינן ראוי כמו בבילה דלא כתיב בלשון ציווי אעפ"כ בעינן ראוי לבילה:
וע"ז אומר סברין מימר אפי' א' היום וא' למחר פי' דסברי דהא דאמר ר' יוחנן קובען אפי' בפה היינו אפי' א' היום וא' למחר ואפי' אינו ראוי להגרלה והטעם דסברי הכי הוא משום דהא דאמר ר' יוחנן קובען אפי' בפה הוא משום דקשה ליה כמו דמקשה לקמן על ר' ינאי מהא דתניא לה' לרבות שעיר המשתלח שיהא פסול משום מחוסר זמן וקאמר בירושלמי לקמן על דעתי' דר' יוחנן דו אמר אפי' א' היום וח' למחר ניחא. (פי' לשיטתיה דר"י דאמר א' היום וא' למחר ניחא דצריך קרא לפסול מחוסר זמן בשעיר המשתלח אע"ג דבלא"ה פסול מחוסר זמן בשעיר המשתלח דהא אינו יכול להגריל דילמא יעלה לשם אעפ"כ לר' יוחנן דאמר קובעו בפה ואפי' א' היום וא' למחר ניחא. על דעתיה דר' ינאי לאיזה דבר נאמר גורלות כו' שמא יעלה לשם. וא"כ אי אמרי' דהא דאמר ר' יוחנן קובען אפי' בפה משום דגורל אינו מעכב אעפ"כ בעינן ראוי להגרלה א"כ תקשה לר' יוחנן דהא ודאי פסול מחוסר זמן בשעיר המשתלח ג"כ משום דילמא יעלה לשם וא"כ אינו ראוי להגרלה וע"כ אומר סברין מימר אפי' א' היום וא' למחר (פי' ש דלא בעינן ראוי להגרלה נמי משום דלא תקשה הברייתא לר' יוחנן) וע"כ אומר בירושלמי על דעתיה דר' יוחנן דו אמר אפי' א' היום וא' למחר ניחא על דעתיה דר' ינאי לאיזה כו' ומשני פתר לה במצליח בגורל (לפי הגהתי) פי' שהצליח הגורל ועלה המחוסר זמן להיות שעיר המשתלח:
וע"ז אומר מתניתא פליגא על ר' יוחנן הגורל עושהו חטאת ואין השם עושהו חטאת. [והנה הירושלמי הביא הברייתא והי' יכול להקשות מן הא דתנן ביומא (ד' ס"ב) מת א' מהם אם עד שלא הגריל מת יקח זוג לשני ואם משהגריל מת יביא זוג אחר ויגריל עליהם בתחילה ויאמר אם של שם מת זה שעלה עליו הגורל לשם יתקיים תחתיו כו' והשני ירעה עד שיסתאב ואמרינן לקמן בירושלמי ר' יוחנן אמר שני שבין זוג ראשון ואמרינן שם א"ר זעירא טעמא דר' יוחנן ועשהו חטאת בראשון א"ר לא טעמא דר' יוחנן ועשהו חטאת קבעו בתלי' שלא ידחה. וא"כ לר' יוחנן כשמגריל א"כ מגריל שא' מהם ירעה לת"ק ולר' יהודה תמות אע"ג דר' יהודה סובר דבע"ח נדחין אעפ"כ לדברי ת"ק אם נאמר כר' יהודה דחטאת ציבור מתה א"כ מגריל מיד למיתה וע"ז מקשה שם בירושלמי וקשי' על דר' יהודה ויש אדם מגריל למיתה (וכמו שהגהתי) וביארתי לקמן דלר' יוחנן אם מת שני שבזוג ראשון השני כבר נדחה דלשיטת הירושלמי סובר ר' יוחנן דבע"ח נדחין אך הראשון אינו נדחה וא"כ תקשה קושי' הירושלמי וקשי' על דר' יהודה ויש אדם מגריל למיתה משעה ראשונה. ואע"ג דמשני שם ר' מנא הן דאת מקשי לה על דר' יהודה קשיתא על דמתניתא דתנינן תמן וולד חטאת וחטאת שמתו בעלי' ימותו ויש אדם מימר למיתה משעה ראשונה מ"ש קשה לר' יוחנן דס"ל דהגרלה אינו אלא למצוה א"כ איך מגריל משעה ראשונה למיתה (אי אמרינן דחטאת ציבור מתה) והא דאדם עושה תמורה למיתה משעה ראשונה דהיינו תמורת חטאת התם הוא אם המיר ע"כ עושה תמורה אבל למאי צריך הגרלה שיגריל למיתה משעה ראשונה.
וכה"ג הקשה החו"י דאמאי לא מוכח לעיל ביומא (דף ל"ט) דלר' נחמי' מיהא הגרלה מעכבא כו' מדלא קתני יביא חבירו עמו שלא בהגרלה כדאמר ר' שמעון דמשום דמצוה בהגרלה אין לקנות אחר לכתחילה כו' מיהו קשה מדאמר לקמן בפרקין (ד' מ') תינח שעיר פר מאי איכא למימר גזירה פר אטו שעיר ומשום גזירה ימותו ועוד הא דרבי טבי אמר ר' יאשי' גופי' מצוה היא אלמא דמשום מצוה לא אמרינן דימותו כו' עיי"ש:
ומה שהקשה מהברייתא הוא משום דברייתא תני בהדי' הגורל עושהו חטאת ואין השם עושהו חטאת.
וע"ז. משני פתר לה ברוצה להגריל (כמו שהגהתי) פי' דאם רצה להגריל הגרלה מעכבת וע"כ ניחא מתניתין דנשפך הדם וא"כ הגריל מתחילה וקיים המצוה דהגרלה ע"כ הגרלה מעכבת אח"כ ובזה יתיישב נמי הא דאין הגרלה מעכבת אע"ג דתנא בי' קרא אשר עלה אשר עלה תרי זימני אע"ג דר' יוחנן סובר דהגרלה אינה מעכבת וקובעין א' היום וא' למחר אעפ"כ אם רוצה להגריל והגריל פעם ראשונה ונשפך הדם בזה הגרלה מעכבא וע"כ כתיב אשר עלה אשר עלה ב' פעמים היינו אם הגריל פעם ראשונה ונשפך הדם צריך הוא להגריל פעם שני' אע"ג דהשני ימות אי אמרינן דחטאת ציבור מתה] ודו"ק: