שם (ה"ט) ושוין אילו ואילו שטוענין בקורת בית הבד ועיגולי גת ר' שמואל ור' יוסי בן חנינה תריהון אמרין כבר נעקרה כל טיפה וטיפה ממקומה ר' אחא אמר ר' יוסי בר' חנינא בעי מהו ליגע במושך (פי' ליגע בהמשקה שנסחט) רבנן דקיסרין אמרין איתפלגין ר' יוחנן וריב"ח ר' יוחנן אמר אסור ריב"ח אמר מותר מתניתא פליגא על ריב"ח ושוין שלא יגע במושך (פי' ב"ש וב"ה מודו שלא יגע במושך לכאורה מהו ושוין דהיינו ב"ש וב"ה דמאי שייך ושוין בזה דבשלמא לענין המלאכה שטוענין קורות בית הבד ועיגולי הגת תני ושוין היינו דאע"ג דנחלקו ב"ש וב"ה בהא דאין נותנים עורות לעבדן וע"ז אומר ושוין שטוענים קורות בית הבד ועיגולי הגת. אבל לענין ליגע במושך מה שייך ושוין ואיפשר דבשלמא לב"ה שאומר ובכולן ב"ה מתירין עם השמש וע"כ מתיר בטעינת קורות הבד כמו שמתיר בכל המלאכות עם השמש וע"כ סובר דאסור ליגע במושך משום דהוי מוקצה אבל ב"ש שסובר דבעינן כדי שיעשו מבעוד יום והא דמודו בטעינת קורות בית הבד ועיגולי הגת וא"כ צריך לומר דהטעם משום דכבר נעקרה כל טיפה ממקומה וכמו דאמרינן בירושלמי (ה"ה) ב"ש אמרו לב"ה דבר א' ולא יכלו להשיבן ב"ה אמרו לב"ש דבר אחד ולא יכלו להשיבן אמרו להם בית הלל לבית שמאי אין אתם מודים לנו שטוענין קורות בית הבד ובעיגולי הגת עם חשיכה ולא יכלו להשיבן אמר רבי זעירא כו' הוינא אמר טעמא המן כבר נעקרה כל טיפה וטיפה ממקומה הכא מה אית לך מימר, א"כ זה הטעם הוא לב' ולא לב"ה וא"כ לא הוי מוקצה נמי ומותר ליגע דהא נעקרה כל טיפה וטיפה ממקומה וע"ז אומר ושוין שלא יגע במושך: (ועוד איפשר לומר כמו דאמרינן בירושלמי (פ"ק דביצה ה"א) ביצה שנולדה ביו"ט ב"ש אומרים תיאכל וב"ה אומרים לא תיאכל ואמרינן בגמ' שם מ"ט דב"ש מוכנת היא ע"ג אמה. מ"ט דב"ה נעשית כמוקצה שיבש ולא ידע בו אילו מוקצה שיבש ולא ידע בו שמא אינו כו' וא"כ לב"ה דסברי בביצה דהוי מוקצ' משו' דהוי כמוקצה שיבש ולא ידע בו וא"כ איפשר לומר במשקין שזבו נמי אע"ג דנעקרה כל טיפה וטיפה ממקומה אסור וב"ש דסברי דביצה מותרת אע"ג דאין הבעלים מכירים בו וא"כ ה"נ מותר ע"ז אומר ושוין שלא יגע במושך. ואיפשר דהטעם הוא דגזרינן שמא יסחוט כמו דאיתא בריש ביצה (ד' ד') וע"כ אסור באכילה וע"כ אסור בנגיעה נמי דכל דבר האסור באכילה לכל אסור בנגיעה נמי כמו שכתב הרא"ש (רפ"ג דביצה) ודו"ק ועיין באו"ח (סי' ש"כ סעיף ב') ובביצה (ד' ב') שם בתוס' ובירושלמי פ"ק דביצה והא תני על המעטן של ענבים כו') ודו"ק.