תמן תנינן ר' יהודא אומר אין לנכרי כרם רבעי וחכ"א יש לו א"ר אלעזר כיני מתניתין אין לנכרי כרם רבעי כל עיקר. רב ביבי אמר בעון קומי ר' זירא בשם ר"א אתי' דר"י כב"ש על דעתי' דרבי כו' כמה דתימר אין מ"ש בשביעית ודכותי' אין נ"ר בשביעית. כן ר' יהודא אומר לא למדו נטע רבעי אלא ממעשר שני כמה דתימר אין מ"ש בסוריא דכוותי' אין נטע רבעי בסורי'. א"ל חמי מה אמר לא אמר אלא אין לו חומש ואין לו ביעור הא שאר דברים יש לו. ופי' המפרש כל עיקר לא תימא בא"י קאמר ומשום דיש קנין לעו"ג אלא אפי' בסורי' כו' והם דברים תמוהים. דאדרבא אמרינן בגיטין (דף ע"ז) דאפי' למ"ד אין קנין לעו"ג היינו דווקא בא"י אבל בסורי' יש קנין וצריך לומר בהיפוך דלא תימא דווקא בסורי' אלא אפי' בא"י משום דר' יהודא ס"ל לשיטתי' דירושלמי) דיש קנין לעו"ג בא"י להפקיע מיד מעשר וכמו דאמרינן בירושלמי (ספ"ה דדמאי) ר' יהודא ור"ש אומרי' יש קנין לעו"ג בא"י לפוטרו מן המעשר. [ועיין בר"ש (ספ"ד דתרומות) ר' יהודא אומר אין לנכרי כרם רבעי משמע דסבר ר' יהוד' דיש קנין לעו"ג בא"י. וקשה דבמנחות (ד' ס"ו) שמעי' לר' יהודא דאמר כו' תורמין משל עו"ג על של ישראל. וי"ל דלא פטר ר' יהודא הכא אלא בסורי' כדתני' אבל הערלה וכלאי הכרם שוין בעו"ג בסורי' ובח"ל. אלא שר' יהודא אומר אין לנכרי כרם רבעי בסורי' כו']. וא"כ לשיטת הירושלמי דס"ל לר' יהודא דיש קנין לעו"ג בא"י להפקיע מיד מעשר א"כ איפשר לומר דאין לנכרי כרם רבעי אפי' בא"י. ועוד איפשר לומר משום דאמרינן בירושלמי (פ"ג דדמאי) ובירושלמי (ספ"ט דתרומות) מודה ר"ש שהוא מפריש מעשרותיו מהלכה וא"כ חייב מדרבנן וע"ז אומר שאין לנכרי כרם רבעי כל עיקר דאפי' מדרבנן פטור [דאיפש' דדווקא בתרומות ומעשרות שהוא מתנה לכהן וללוי חייבוהו משא"כ בנ"ר] ומה"ט קאמר רב ביבי כו' אתי' דר' יהודא כב"ש על דעתי' דרבי כו' כמה דתימר אין מ"ש בשביעית ודכוותי' אין נ"ר בשביעית כן ר' יהודא אומר לא למדו נ"ר אלא ממ"ש כמה דתימר אין מ"ש בסורי' ודכוותי' אין נ"ר בסורי' דדווקא בסורי' אמר ר' יהודא:
וא"כ בא"י אע"פ שסובר דיש קנין לעו"ג בא"י להפקיע מיד מעשר אעפ"כ חייב מדרבנן אך בסורי' פטרו לגמרי. וע"ז אומר חמי מה אמר לא אמר אלא אין לו חומש ואין לו ביעור הא שאר דברים יש לו. והוא כמו דאמרינן שם מעתה אל יהא לו קדושה קדושה מאלי' למד וא"כ לא ילפינן ממ"ש אלא בחומש וביעור דלא כתיב בגופי' וצר ללמד ממ"ש. אבל בדבר דכתיב בגופי' לא ילפינן ממ"ש וא"כ איך אמרינן דלמד ממעשר שני לענין סוריא דלענין מה דכתיב בגופי' איפשר שהוא דומה לערלה שנוהג בח"ל וא"כ אפי' לר' יהודא דס"ל לשיטת הירושלמי דיש קנין לעו"ג להפקיע אעפ"כ הא נוהג בח"ל ג"כ ועיין בתוספות ע"ג (דף ס"ד) ודוק: