שם (ה"ב) מתניתין נמצא על שלו טמאין וחייבין בקרבן נמצא על שלה אותיום טמאים וחייבין בקרבן נמצא על שלה לאחרזמן טמאין מספק ופטורין מן הקרבן כו' ובגמ' בעון קומי רב נחמן בר יעקב מהו שתהא צריכה בדיקה בתוך כדי האתיאום אמר ר' בא אם את אומר שצריכ' בדיק' בתוך כדי האותיום בטלה האותיום (פי' והוא כמו דאיתא בנדה (ד' יב) דאיתא שם בעי מיני' ר"א מרב הונא אשה מהו שתבדוק עצמה כשיעור ווסת כדי לחייב בעלה חטאת א"ל מי משכחת לה לבדיקה כשיעור ווסת והתני' איזהו שיעור ווסת משל לשמש ועד שעומדים בצד המשקוף ביציאת השמש נכנס העד הוי ווסת שאמרו לקינוח ולא לבדיקה וע"ז אמר ר' בא אם את אומר שצריכה בדיקה בתוך כדי האותיום בטלה האותיום משום דבדיקה הוא יותר משיעור האותיום:
עוד שם א"ר יוסי ב"ר בון אם אתה אומר שצריכה בדיקה בתוך כדי האותיום ולא כפקידה היא למעט מעת לעת והתנינן הפקידה היא ממעטת מעל"ע [והנה הפ"מ פירש ר' יוסי ב"ר בון מוסיף בטעמא דבלאו הכי שמעינן דאין הבדיקה צריכה מיד בדוקא דאי אמרת דהבדיקה בתוך אותיום הוא ומטעמא שמא תמצא טמאה ויבוא לידי חיוב קרבן א"כ למה אמרו כפקידה הוא למעט מעל"ע תיפוק לי' דבלא"ה צריכה בדיקה מיד אלא ודאי מדקאמר כפקידה היא אלמא דמשום הכי הוא דאיתקנא ולא מטעמא שמא תמצא טמאה ויבואו לידי חיוב קרבן והלכך נמי א"צ באותיום והוא דוחק):
ונראה לי שהפי' הוא דר' יוסי ב"ר בון פשיט על הא דבעי מיני' מהו שתהא צריכה בדיקה בתוך האותיום (פי' כדי לחייב בעלה חטאת) וא"כ הא דתנן ומשמשת בעדים דהיינו לפני תשמיש ולאחר התשמיש צריכה בדיקה לאחר תשמיש מיד כדי לחייב בעלה חטאת) וע"ז מקשה ר' יוסי ב"ר בון וא"כ הא דתנן והמשמשת בעדים הרי זו כפקידה וממעט מעל"ע וא"כ כיון דתנן ומשמשת בעדים (פי' א' לפני תשמיש וא' לאחר תשמיש) א"כ אם הוא לאחר תשמיש מיד דהיינו בתוך האותיום א"כ אי איפשר לבדיקה וכמו דאמר ר' יוסי ב"ר בון משל לשמש ועד שהיו עומדין אחר המשקוף יצא השמש ונכנס העד א"כ הא דתנן דהמשמשת בעדים ממעטת מעת לעת ואינו טמא מעל"ע למפרע. וא"כ אמאי ממעטת דהא אי איפשר שתהא בדיקה זו בדיקה גמורה דהא אי איפשר רק בקינוח וא"כ איך ממעט מעל"ע דילמא הי' דם אך כיון שלא הי' בדיקה גמורה ע"כ לא מצא דם אלא ודאי דהבדיקה אינו מיד לחייב בעלה חטאת אלא דהבדיקה היא לאח"כ בכדי שתוכל לבדוק בדיקה ממש ולא לקינוח וע"כ תנן דהמשמשת בעדים הרי זו כפקידה אבל אי הא דתנן והמשמשת בעדים היינו שתבדוק מיד בתוך אותיום א"כ האי בדיקה היינו רק לקינוח ולא לבדיקה וא"כ איך ממעטת מעת לעת אלא ודאי דאין צריך בדיקה מיד לחייב בעלה חטאת והאי בדיקה שלאחר תשמיש הוא כדי שיהי' שיעור בדיקה גמורה ואין האותיום לבדיקה: