שם (ה"ו) והמשמשת בעדים כיני מתניתא צריכה שתשמש בעדים והנה הפ"מ כתב והמשמשת מפרש בגמ' דמשמשת קתני שאעפ"י שיש לה ווסת צריכה לבדוק לפני תשמיש ולאחר תשמיש ודווקא כשהיא עסוקה בטהרות דמיגו דבעי בדיקה לטהרות בעי בדיקה לבעלה כו' ולקמן יתבאר שאיפשר שהירושלמי סובר דכל הנשים צריכות בדיקה ואפילו אינה עסוקה בטהרות דלא כשיטת הש"ס דילן:
עוד שם ובתולה שדמי' טהורין כיני מתניתא תינוקת שלא הגיע זמנה לראות ונישאת. וכתב הפ"מ כיני מתניתא תינוקת שלא הגיע זמנה לראות ונשאת דבה אמרו בפרק בתרא שדמיה טהורין לב"ש ד' לילות ולב"ה עד שתחי' המכה אבל אם הגיע זמנה לראות אין נותנים לה כל כך כו' ואע"ג דאמרי' שם דלב"ה נותנים לה עד מוצאי שבת ד' לילות מ"מ מדתני בתולה שדמי' טהורין משמ' שכל זמן שדמי' מחמת בתולין טהורין הן והיינו עד שתחי' המכה ובלא הגיע זמנה לראות וכב"ה והוא דוחק:
ונראה לי להגיה כיני מתניתא תינוקת שהגיע זמנה לראות והוא דקשי' ליה דהא תינוקת שלא הגיע זמנה לראות וא"כ בלאו"ה אינה צריכה בדיקה וכן הקשה בתו' רע"ק שכתב על מה שכתב הרע"ב ובתולה שדמי' טהורין ארבע לילות לב"ש והיינו בקטנה כדתנן בר"פ בתרא וקשה לי דהא קטנה בלאו הכי לא צריך בדיקה ואפילו שחרית וערבית לא תצטרך לבדוק ובפירש"י כתב רק לענין ד' לילות וא"כ יש לומר דמיירי בגדולה ואף דדינא דד' לילות הוא רק בנערה שלא ראתה בבית אבי' וא"כ היא בתולת דמים דדיה שעתה מ"מ צריך בדיקה אך ממה דנקט רש"י במתניתין אעפ"י שאמרו דיה שעתה דקאי אאשה שיש לה ווסת משמע דסובר דאינך ד' נשים אין צריך בדיקה ואם כן ע"כ מיירי הכא בנערה שראתה ואם כן אין נותנים לה ד' לילות:
וע"ז אומר בירושלמי כיני מתניתא תינוקת שהגיע זמנה לראות דאם כן צריכה בדיקה אך משום שדמי' טהורין על כן אינה צריכה בדיקה אבל אם לא הגיע זמנה לראות אם כן בלאו"ה אינה צריכה בדיקה (ועיין תוס' נדה (דף ד) בד"ה כל כו' דהא דתנן אף על פי שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת קאי על כל הד' נשים ע"ש):