שם (ה"ה) ר' יודן בעי ראתה ראיה ראשונה ושניה והפסיקה שלש עונות ולא ראת ואח"כ ראת כווסת ארוכה היא שתטמא מעל"ע או כהפסק עונה היא שתהא דיה שעתה א"ל ר' יוסי מה אם בשעה שעשיתה ככדמין את אמר דיה שעתה כאן שלא עשיתה ככדמין לא כש"כ (ופי' הפ"מ ר' יודן בעי ראת ראי' ראשונה ושניה אתינוקת שלא הגיע זמנה לראות קאי דאיתא לעיל דבראיה שניה לדברי הכל דיה שעתה ובשלישית הוא דפליגי דרב סובר דכיון דאיחזקה בתרי זימני מטמאה בשלישית מעל"ע ככל הנשים והשתא בעי דאם אחר ראי' השני' הפסיקה ג' עונו' ולא ראתה ואח"כ ראתה מי אמרי' ארוכה היא כו' או דילמא כהפסק עונה היא שנראי' שחזרו ונפסקו דמי' ותהא דיה שעתה א"ל ר' יוסי מה אם בשעה שעשיתה ככדמין את אמר דיה שעתה כאן שלא עשיתה ככדמין לא כש"כ ופי' הפ"מ ככדמין כלומר ככד מלא מים שנופצת וחוזרת ונופצת והיינו בראי' ראשונה ושניה די' שעתה גם בראי' שני' כאן שלאעשיתה ככדמין שהרי הפסיקה מלראות שלש עונות לא כש"כ שתהא דיה שעתה אמר לי' ואין כיני כו' דאם כן דאת משוית לה כהפסק דמים אפי' ראה ראיה אחת כלומר עוד ראיה אחת ואחרת אחר כך לא תטמא מעת לעת שהרי כמו בתחילת ראיתה היא ועד שתראה שלש אחר הפסיקה הוא שתטמא מעת לעת אמר לי' דמי לווסת ארוכה ופי' הפ"מ כלומר הדר וקאמר דלאו מילתא היא דאמרי אלא דמי כווסת ארוכה ותטמא מעל"ע והוא דוחק שחזר ממה שאמר בתחילה:
ע"כ נראה לי דהא דקאמ' מה אם בשעה שעשית ככדמין (פי' דהא בזקינה נמי אם הפסיקה שלש עונות סמוך לזקנתה דעשתה ככדמין (ונ"ל שעשיתה ככדמין (פי' ככד מלאה דמים) דהא צריכ' בדיקה וכמו דתנן (ה"ו) אעפ"י שאמרו דיה שעתה צריכה להיות בודקת ופירש"י דקאי אאשה שיש לה ווסת והתו' בנדה (ד' י') כתבו בד"ה דיין כל ימי עיבורן כו' ואם תאמר מאי שנא דבלא הגיע זמנה לראות לא בעי בדיקה ומעוברת ומניקה בעי בדיקה כדקתני במתניתין צריכה להיות בודקת אכולהו ויש לומר דכל זמן שלא הוחזקה היא מסולקת בדמים יותר מכולן:
וע"ז אומ' מה אם בשעה שעשאה ככדמין דהיינו זקינה שהפסיקה ג' עונות סמוך לזקנתה את אמר דיה שעתה וכאן שלא עשיתה ככדמין (פי' תינוקת שלא הגיע זמנה לראות דאינה צריכה בדיקה מחמת שהיא מסולקת בדמים אם כן אם ראתה ראיה ראשונה והפסיקה שלש עונות ולא ראתה שלא עשתה עדיין אותה ככדמין דהא היא מסולקת בדמים ודאי דהוי הפסק הג' עונות וא"כ דיה שעתה:
וע"ז אמר ליה ואין כיני אפי' ראה ראיה אחת (פי' ראיה ראשונה) לא תטמא מעל"ע עד שתראה שלש אחר הפסיקה (פי' וא"כ כיון דמדמית לה לזקינה א"כ אם ראתה ראיה אחת ואח"כ הפסיקה שלש עונות לא תטמא מעל"ע עד שתראה שלש אחר הפסיקה (פי' דאם כן אינה מוחזקת בדמים אחר כך עד שתראה שלש פעמים) א"ל דמי לווסת ארוכה (פירוש כיון שלא ראתה רק פעם אחת ואח"כ הפסיקה שלש עונות א"כ אין זה הוכחה שהיא מסולקת בדמים אלא שהיא ווסת ארוכה אבל אם ראתה ב' פעמים ואחר כך הפסיקה שלש עונות אם כן מוכח שזהו הפסק דמים כו' ויתנו לה עונה):
וע"ז אומר כמה עונה נותנים לה עונה בינונית והנה הפ"מ פי' דפריך אתינוקת שלא הגיע זמנה לראות וראתה דבראיה ראשונה ושני' דיה שעתה ואמאי יתנו לה עונה ואם תראה בשני' לאחר עונה בינונית תהי' ככל הנשים והוא דוחק ע"כ נראה לי דפריך כמה עונה נותנין לה עונה בינונית ר' שמעון בן לקיש בכם ר' יודן נשיי' נותנים לה עונה בינונית שלשים יום ויתנו לה עונה (פי' דאף שלא ראתה רק פעם אחת אפ"ה אם הפסיקה שלש עונות אמאי לא הוי הפסק דמים דאף שלא ראתה רק פעם אחת אעפ"כ לא הוי כווסת ארוכה כיון דהא דג' עונות היא עונה בינונית דהיינו שלשים יום שסתם נשים רואות אם כן האי שיעורא נמי תהי' הכא כיון דהפסיקה ג' עונות אינה כמו שרגילה לראות אלא נותנים לה עונה בינונית והכא נמי יתנו לה עונה בינונית ואם תפסוק ג' עונות תהי' כמו בתחילת ראיתה שלא תטמא מעל"ע עד שתראה שלש אחר הפסיקה). וע"ז משני מאחר שלא נתבררה בדמים אין לה עונה ופירוש דכיון שלא ראתה רק פעם אחת ולא נתבררה בדמים ע"כ אין לה עונה והוי ווסת ארוכה ע"כ אינה צריכה לראות אח"כ ג' פעמים):