שם (ה"ה) מתניתין הורו ב"ד שוגגין ועשו כל הקהל שוגגין מביאין פר מזידין ועשו שוגגין מביאין כשבה או שעירה שוגגין ועשו מזידין הרי אלו פטורין ובגמ' לית הדא פליגא על ר' שמעון בן לקיש דמר ר' אמי בשם רשב"ל מתניתא כגון שמעון בן עזאי יושב לפניהם (פי' הא דאמר רשב"ל לעיל על הא דמקשה לעיל על הא דתנן הורו ב"ד לעקור על אחת מכל מצות האמורו' בתורה והלך היחיד ועשה שוגג על פיהם) ופריך ע"ז וכי יש זדון לשגגה ליחיד אצל הוריית ב"ד (פי' דלמאי נקט בשגגה דמאי נ"מ כיון שעשה ע"י הוראת ב"ד ומשני כגון שמעון בן עזאי יושב לפניהם פי' לאפוקי אם שמעון בן עזאי יושב לפניהם והוא עשה על פיהם דזה לא הוי שוגג וזה ניחא ביחיד שעשה בהוראת ב"ד אבל בציבור שעשה בהוראת ב"ד אי איפשר שהיו כולם בן עזאי):
ונראה לי שנתחלפו השורות (וכצ"ל) ומזידין ועשו שוגגין מביאין כשבה או שעירה וכי יש זדון לשגגה ליחיד אצל הוראה ב"ד נקט כמו שהוא לעיל וכי יש זדון לשגגה ליחיד אצל הוריית ב"ד ובאמת הכי קשי' על הציבור ג"כ בשלמא לר' יוסי בשם ר הילא ניחא דמשני דקאי לענין אפ נתחלף חלב בשומן אעפ"כ הוי יחיד שעשה בהוראת ב"ד וא"כ ניחא נמי הא דנקט הכא שוגגין דאפי' נתחלף חלב בשומן הוי ציבור שעשו בהוראת ב"ד אבל לרשב"ל קשי' דלמה נקט שגגה הא בודאי שוגגים הם דכיון שב"ד הורו ולעיל משני רשב"ל מתניתא כגון שמעון בן עזאי יושב לפניהם וזה שייך ביחיד שעשה איפשר כגון שמעון בן עזאי אבל לא בציבור
וע"ז משני חברי בשם ר' שמעון בן לקיש כשלא קיבלו רוב ציבור עליהן וע"כ לא הוי כשגגה ולא תלי בב"ד ר' זעירא בשםרשב"ל כשבעטו בהורייתן וא"כ לא הוי כשגגה וע"ז אומר מה מפקא מביניהן קיבלו עליהן וחזרו ובעטו על דעתי' דחברי' כיון שבעטו פטורין (נראה לי דצ"ל על דעתי' דר' זירא כיון שבעטו פטורין (פי' פטורין מלהביא פר מחמת שלא תלו בב"ד דכיון שבעטו פטורין) על דעתי' דר' זירא ונראה לי שצ"ל על דעתי' דחברי') מכיון שקיבלו עליהם משעה ראשונה הרי אלו חייבין (פי' על דעתיה דחברי' שאומרים דהטעם הוא משום שלא קיבלו רוב ציבור עליהן וא"כ כיון שקיבלו רוב ציבור עליהם אעפ"י שבעטו חייבים: