שם (ה"ב) ר' שמעון בן אלעזר אומר כלי אנפורי' אינו חייב להכריז כו' אמוראי דרב יצחק בר טבלי כו' אתא גבי ר' יצחק ואורי לי' כהדא דר' שמעון בן אלעזר דמתניתין (פי' דאמר כל כלי אנפורי' אינו חייב להכריז וכמו דאמרינן בב"מ (ד' כ"ד) ואלו הן כלים חדשים שלא שבעתן העין דאינו חייב להכריז כגון בדי מחטין וצנורות כו' וע"כ אורי לי' כהדא דרשב"א דכלי אנפורי' אין חייב להכריז) וע"ז אומר דאורי לי' כהדא דר' שמעון בן אלעזר דמתניתין והא דקאמר דמתניתין הוא משום דבסמוך קאמר אורי לי' כהדא דרשב"א דמתניתא דהיינו רשב"א דברייתא ע"ז אומר דמהא אורי לי' כר' שמעון בן אלעזר דמתניתין (וכמו שיתבאר בסמוך דלא כהפ"מ):
עוד שם אמורי' דר' יוחנן אשכח עזיל במקטורה אתא לגבי' דר' יוחנן א"ל הן כו' בסימטא בפלטי' דו בעי מפתרינה כהדא דרשב"א דמתניתא (כצ"ל) (פי' רשב"א דברייתא) (ודלא כהפ"מ שפי' דאם בסיטמא הוי המקום סימן ואם ברה"ר לח הוי מקום סימן) אלא דשאלו היכן מצא דאם ברה"ר אינו חייב להכריז והוא כמו דאמרינן בב"מ (ד' כ"ד) וכן הי' רשב"א אומר המציל מן הארי כו' והמוצא בסרטי' ופלטי גדולה ובכל מקום שהרבים מצוים שם הרי אלו שלו מפני שהבעלים מתייאשין מהן וכן ביארתי בספרי נועם ירושלמי (פ"ק דביצה ה"ה) על הא דאמרינן בירושלמי (פ"ב דב"ב) ניפול הנמצא בתוך חמשים אמה ה"ז של בעל השובך חוץ מחמשים אמה ה"ז של מוצאו כו' ובגמ' הדא דתימר בשאין דרך הרבים מפסקת בינתיים אבל בזמן שמפסקת לא בדא ופי' הפ"מ הדא דתימר הא דקתני במתניתין קרוב לזה שלו דווקא בשאין דרך הרבים מפסקת בין שתי שובכות דליכא למיחש דילמא מרובא דעלמא הוא אבל בזמן שמפסקת דרך רה"ר לא בדא אמרו דהולכין אחר הקרוב משום דאיכא למיזל בתר רובא דעלמא והוי של מוצאו עיי"ש מה שהביא הפ"מ מה שכתב הרמב"ן וכתבתי שם דלי נראה דהא דאמר בירושלמי הדא דתימר בשחין דרך הרבים מפסקת אבל בזמן שמפסקת לא בדא אין הטעם כמו שכתב הפ"מ שהירושלמי סובר דרוב וקרוב הולכין אחר הרוב (וכמו שהוכחתי שם מהירושלמי דפ"ק בביצה דלא סבר כריב"ח דרוב וקרוב הולכין אחר הרוב) אלא הטעם שאם דרך הרבים מפסקת א"כ מתייאש ואין צריך להחזיר וכמו דאמרינן בב"מ (ד' כד) המוצא בסרטי' ופלטי' ובכל מקום שהרבים מצוין שם הרי אנו שלו כו' לעולם רשב"א הוא ואפי ברוב ישראל נמי וכן אמרינן בירושל' (פ"ג דשקלים) אשכח גדי צלי כו' והתירוה משום שני דברים משום מציאה ומשום רוב מהלכי דרכים משום מציאה כהדא דתני המציל כו' ומסרטי' גדולה ופלטי' גדולה הרי אלו שלו מפני שהבעלים מתייאשין מהן כו' וע"ז אומר בירושלמי על הא דתנן ניפול הנמצא בתוך חמשים אמה ה"ז של בעל השובך ע"ז אומר הדא דתימא בשאין דרך הרבי' מפסקת אבל אם דרך הרבים מפסקת שב ש א"כ הבעלים מתייאשין וע"כ הוי של מוצאו וע"ז אומר הכא אמורי' דר' יוחנן כו' אשכח כו אתא לגבי' ר' יוחנן א"ל כו' בסימטא בפלטי' (פי' דאם בסימטא חייב להכריז מפני שאין הבעלים מתייאשין אבל אם בפלטי' הבעלים מתייאשין מהן) וע"ז אומר דו בעי מפתרינא כהדא דר' שמעון בן אלעזר דמתניתא (פי' שסובר דבכל מקום שהרבים מצויים שם הרי אלו שלו מפני שהבעלים מתייאשין מהן). וזהו ר' שמעון בן אלעזר דמתניתא (ודלא כהפ"מ) ודו"ק: