שם (ה"ב) מתניתין הבית והעלי' של שנים נפחתה העלי' ואין בעה"ב רוצה לתקן הרי בעל העלי' יורד ודר למטה עד שיתקן את העליונה ר"י אומר התחתון נותן התקרה ולווחים והעליון נותן המעזיבה כו' והנה בש"ס דילן אמרינן בב"מ (ד' קיז) מאי תקר' ריב"ח אומ' קינים כו' אמר רשב"ל לווחים כו' הני בי תרי דהוו דיירי חד עילאי וחד תתאי אפחית מעזיבה כי משי מיא עילאי אזלי ומזקי לתתאי מי מתקן ר' חייא בר אבא א' העליון מתקן כו' ור' אלעי בפלוגתא דר' יוסי ורבנן קא מיפלגי למ"ד העליון מתקן קסבר על המזיק להרחיק עצמו מן הניזק ומאן דאמר התחתון מתקן קסבר על הניזק להרחיק את עצמו מן המזיק ותיסברא ר' יוסי ורבנן לענין נזקין פליגי והא איפכא שמעינן להו דתנן מרחיקין את האילן מן הבור עשרים כו' ר' יוסי אומר אעפ"י שהבור קודמת לאילן לא יקוץ שזה חופר בתוך שלו וזה נוטע בתוך שלו אלמא ר"י סבר על הניזק להרחיק את עצמו כו' אלא אי איכא למימר פליגי בפלוגתא דר"י ורבנן דהתם קא מיפלגי רבנן סברי מעזיבה אחזוקי תקרה ואחזוקי תקרה על התחתון בעי לאחזוקי ור"י סבר מעזיבה אשוי' גומות ואשוי' גומות על העליון לאשוויי כו'
והנה הירו' לא מפרש כשיטת הש"ס דילן דמקשה במאי קא מיפלגי דאם פליגי בניזק ומזיק אם על הניזק בעי להרחיק את עצמו או על המזיק וא"כ איפכא שמעינן להו. וים לומר דהירושלמי אזיל לטעמיה דאיתא בירושלמי (ספ"ד דב"ב) לקמן ה"י ר' יעקב בר אידי בשם ר' יהושע בן לוי טעמין דרבנן מפני שישוב העולם בבורות שמעון בר ווא אמר בשם ר' יוחנן כך משום ר' יוסי לחכמים כמה דאית להו ישוב העולם בבורות אף אנא אית לי ישוב העולם באילנות וא"כ לא פליגי ולקמן ר' יוסי ורבנן אם על הניזק להרחיק את עצמו או על המזיק שניהם סברי דעל המזיק להרחיק את עצמו וא"כ לא קשה מדר' יוסי אדר' יוסי אף אעפ"כ כיון ששניהם סברי על המזיק להרחיק את עצמו מ"ט דחכמים דסברי דעל התחתון לעשות את המעזיבה צריך לומר דסברי דמעזיבה אחזוקי תקרה הוא ולר' יוסי לא צריך לפרש דמעזיבה אשוי' גומות אלא דמעזיבה היינו שלא יזיק את התחתון ועל המזיק להרחיק א"ע וע"כ אומר בירושל' והעליון נותן המעזיבה באיזה מעזיבה ר' יעקב בר אחא בשם ר' אבהו בשם ר' אלעזר מעזיבה בינונית לא אמרו אלא להדיח את הכוסות (פי' וע"כ סגי במעזיבה בינונית שלא יזיק) ברם אין הוה בעי משזגא מאנין אוף ר' אבהו בשם ר' אלעזר מודי במעזיבה עבה (פי' אם הוא מכבס בקרוב ע"כ בעי מעזיבה עבה) והוא כשיטתי' דהירושלמי דכולי עלמא סברי דעל המזיק להרחיק את עצמו ובש"ס דילן אמרינן בב"מ (ד קי"ז) אמרינן איני והאמר רב אשי כי הוינא בי רב כהנא הוה אמרינן מודה ר' יוסי בגירי דילי' ומשני דפסקי מית והדר נפלי וזהו לשיטת הש"ס דילן דפליגי אם על המזיק להרחיק את עצמו או על הניזק אבל לשיטת הירושלמי ר' יוסי נמי מודה דעל הניזק להרחיק את עצמו ולא מחלק בין גירי דילי' או לא]: