מאן תניתה ר' יעקב דתני זה הכלל שהי' ר' יעקב אומר גזילה שהיא קיימת בעיניה ולא נשתנית מברייתה אומר לו הרי שלך לפניך והגנב לעולם משלם כשעת הגניבה וכתב ע"ז הפ"מ ובודאי לענין הקרן לא מתפרשא שאין חילוק בין גנב לגזלן בזה כו' והנה האריך שם בדחוקים וכבר ביארתי לעיל (ר"פ מרובה) דהטעם משום דהירושלמי סובר דיאוש לחודי' קני וסתם גניבה הוי יאוש בעלים וא"כ קנאו ביאוש וע"כ לא יוכל לומר לו הרי שלך לפניך וכמו דאמרינן בב"ק (ד' ס"ו) איתבי' רב יוסף לרבה גזל חמץ ועבר עליו הפסח אומר לו הרי שלך לפניך והאי כיון דמטא עידן איסורא ודאי מייאש ואי יאוש קונה אמאי אומר לו הרי שלך לפניך דמי מעלי' בעי שלומי א"ל כי קאמינא זה מתייאש וזה רוצה לקנות כו' וא"כ כיון דהירושלמי סובר דסתם גניבה הוי יאוש בעלים וא"כ קנאו ביאוש וע"כ לא יוכל לומר לו בגניבה הרי שלך לפניך וע"ז אומר והגנב לעולם משלם כשעת הגניבה ודלא כמו שכתב הפ"מ ודו"ק: