1
וזה נ"ל כוונת השל"ה ובזה מתורץ קושית א"ר מסעיף ח' דאין טבילה בזמנה מצוה בזמן הזה ובפרט שרבו המתירין שהרי כתב הטור שהרמב"ם וכן הרא"ש מתירין וכתב הטור שכן נימא דבר ומצאתי בא"ח שכ"כ הרשב"א בתשובה וא"כ אף שכתב רמ"א דנוהגין לאיסור היינו במקוה שאין כאן מצות עונה שהרי יכול לקיים מאתמול אבל בליל טבילה דאז הוא מצות עונה בזה אין כאן מנהג וא"כ יש לסמוך על המתירין ונ"ל דה"ה בבא מן הדרך שאמרו בגמרא וסמכו על פסוק לא תאונה כו' שלא תבא מן הדרך ותמצא אשתך ספק נדה ופירש"י שאז מתאווה לזיווג. וא"כ בוודאי שגם האשה מתאוה וכשתשאוה אז היא מצות עונה ולכן נ"ל דהסומך בזה על המתירין לא הפסיד והכל לפי מה שהוא אדם ומצאתי סמך לדבר בא"ר סי' תקנ"ח ס"ה ד' שכתב שלא לשמש בליל י' אם לא בליל טבילה או בא או יוצא לדרך: