א. וישלח יהושע בן נון מן השטים שנים אנשים מרגלים חרש לאמר וגו'. חקרו המפרשים למען דעת כי אחרי אשר עין בעין ראה מה דאירי למרגלים ואת אשר נגזר על המרגלים מה ראה עתה יהושע לשלוח מרגלים והגם כי אלו הם גדולי ישראל מ"מ מה צורך היה בהם והם ז"ל תירצו כי בעון השטים הוצרך לעשות הדבר קצת דרך טבע וז"ש וישלח וכו' מן השיטים מסיבת מה שאירע בשיטים דין גרמ"א לשלוח מרגלים עכ"ד ולפי דרכם יש לרמוז כי מן השיטים שנים אנשים ר"ת אשמה כי אשמת השיטים גרם אמנם אפשר לישב כי לא היה צורך למרגלים אך הם הוצרכו להציל לרחב כי היא נשמה עליונה נשמת תמר כמ"ש הרב האר"י ז"ל וצריך שישאנה יהושע וממנה נביאים יוצאים כמו שאמרו רז"ל ולזה שלח המרגלים גדולי ישראל להצילה וכלב שנתעבר בו ניצוץ יהודה מאז ילך להציל תמר ופנחס שקינא בשטים הוא עצמו ילך להציל רחב הזונה ויכירו כל ישראל שנשמתה גדולה ועפ"י ה' הצילוה ותנשא ליהושע ולא יהיה לזות שפתים וז"ש יהושע בן נון מן השיטים ש"נים א"נשים ר"ת אשה כלומר לצורך אשה. שנים אנשים גדולי ישראל בשם מרגלים ולהם גלה סודו עתה בסוד. ואח"כ לאמר שיאמרו שכך היה סיבת הליכתם. וזהו חרש בסוד עתה. לאמר אח"כ גם חרש הוא רחב בהחליף שין באת בש שהוא בית והוא רחב. וכו' וילכו ויבואו בית אשה כלומר הליכתם וביאתם על האשה וזה תכליתם לגייר לרחב ותעלה במעלות שישאנה יהושע וזה פריה כמה נביאים.
ב. כן באו אלי האנשים ולא ידעתי וגו'. הראשונים פירשו בדבר המלך האנשים הבאים אליך אשר באו לביתך שהכונה שהם בטענה לעשות עבירה עמך וזהו הבאים אליך לשון ביאה אבל כונתם לרגל וזהו אשר באו לביתך כלומר לרגל הארץ ע"כ שמעתי משם הראשונים. ואפשר שזה השיבה כן באו אלי כלומר דוקא עסקם לעבירה וקמה בהם רוח לא כמו יושבי הארץ אשר לא קמה בהם רוח כמשז"ל אבל תכף הלכו ואינו כמו שאמרת שבאו לרגל אבל לדבריכם זאת עשו רדפו מהר וכו'.
ג. ידעתי כי נתן ה' לכם את. ס"ת מתנה שהם ב' מתנות א' כי נתן את גוף הארץ ויוד מתנה אחרת כי זה מ' שנה עקרו כל האילנות וסתרו הבנינים כמשז"ל ועתה ידם אסורות ותמצאו הכל בנוי ומשוכלל והוא מתנה שנית והטעם כי נפלה אימתכם וכו' ור"ת נתן ה' לכם את. גימט' שם הויה אדני כמספר אמן.
ד. כי שמענו את אשר הוביש ה' את מי ים סוף מפניכם וגו' ואשר עשיתם לשני מלכי האמורי וגו'. אפשר במ"ש בירושלמי בע"ז אסכנדרוס צייר ביד ע"ז שלו כדור לומר דח"ו ע"ז שולט בעולם דהוא כדור ופריך דיתן קערת מים בידו להורות דשליט בים ומשני דכל עע"ז מודים דאין שליטה לע"ז בים וז"ש כי שמענו אשר הוביש את מי ים סוף ואשר עשיתם לשני מלכי האמורי וישמע וימס לבבנו כי ה' מושל בים ויבשה ואין עוד וזה אפ' בשע' ושמע יתרו דשמע קי"ס ועמלק וא"כ שולט בים וביבשה וע"כ בא להתגייר.