האסטוונות – סטיו הוא מבנה שבו טור עמודים אחד. בעיר הרומית נבנו סטווים כאלה לאורך רחובות ראשיים, או בחזית מבנים. סביב הר הבית נבנו סטווים מעין אלו.סטיו כזה הקיף את הר הבית בשעתו. (איור 22). רשות היחיד לשבת – שכן הם חצר מוקפת קירות ובתוכה שדרת (או שדרות) עמודים. ורשות הרבים לטומאה – הם משמשים למעבר ציבורי, ומהווים מקום עמוס. על בסיס תפיסה אורבנית זו נקבע ש"האצטווניות אין בהן משום מדור גוים" (משנה, אהלות פי"ח מ"ט), שכן אין סיכוי שזוג יתייחד שם, וכפי שראינו לעיל בירושלמי אפשרות להתייחדות היא מסממני רשות הרבים או ממרכיביה.
איור 22א. חצר מוקפת עמודים נקראת סטיו. הסטיו, בבריכה בהרודיון. צילם ב' זיסו.
איור 22ב. תוכנית הבריכה בהרודיון. מתוך נצר, הרודיון. הר הבית היה מוקף סטיו כפול, באדיבות המחבר.
חצר שהרבים ניכנסים בזו ויוצאים בזו רשות היחיד לשבת ורשות הרבים לטומאה – גם בהלכה זו בא לידי ביטוי שכל מעבר מפולש הוא רשות הרבים.
בתוספתא מופיעה עוד סדרת דוגמאות: "מבואות היורדין לים או לנהר, אף על פי שגדורין מכאן ומכאן ורבים מטפסין ועולין בהן, רשות היחיד לשבת ורשות הרבים לטומאה" (פ"ז ה"י, עמ' 668). אין כאן מעבר מפולש, אך יש כאן שימוש ציבורי. כמו כן: "גנות העיר שדרך הרבים מהלכת עליהן, רשות היחיד לשבת ורשות הרבים לטומאה. נמסיאות45כנראה שיבוש מגימסאות = גימנסיון, הוא מבנה ששימש לתחרויות ספורט והיה מורכב מחצרות מוקפות עמודים. לעתים קרובות נבנה בית המרחץ ליד הגימנסיון, וכאשר סיימו המתעמלים והמתחרים את תחרויות הספורט המשיכו ישירות למרחץ. כך, למשל, נבנה צמד מבנים אלו בעיר בית שאן. ומרחצאות רשות היחיד לשבת ורשות הרבים לטומאה. גינה בזמן המשתמרת, רשות היחיד, אם אינה משתמרת רשות הרבים" (שם הי"א) (איור 23). אבחנות אלו חוזרות גם להלן (פ"י מ"ח).
לסיכום, במשניות הפרק והפרק הקודם באים לידי ביטוי שלושה רבדים: רובד נסיבתי, רובד משפטי-פורמלי כללי ורובד ביניים חצי משפטי. התוספתא מעבירה אותם למשפט כללי, לכיד והיררכי.
הרובד הנסיבתי בא לידי ביטוי בדיני הקופה והחמור שברשות הרבים (מ"ט), האילן (מ"ג) ובמשניות אחרות (פ"ה מ"ב ומ"ח ועוד).
הרובד המשפטי הכללי הוא המשפט "ברשות הרבים ספק טהור", משפט שראינו סדרה ארוכה של הסתייגויות ממנו ומחלוקות עליו. כן הדיונים בשני שבילים (פ"ה מ"ה), שני ככרים (פ"ה מ"ו) ועוד.
כללי המשנה הם כגון "הבקעה בימות החמה רשות היחיד" (לעיל מ"ז), "אין לטומאה מקום" (לעיל פ"ד מ"ג) וכללים דומים. בארגון כלל מערכת הכללים דנו במבוא.
איור 23. הגימנסיון, בית שאן. חצר מוקפת סטיו. צילמה א' ממן.