כמה אבנים יהוא בו – בבית כדי שייטמא בנגעים. לכאורה זו קביעה רגילה של תורה שבעל פה, ניסיון לברר מהו הגודל המינימלי המיטמא בנגעים. ברם השאלה קשה. הרי במשנה הקודמת נקבע שכדי שהבית ייטמא הוא צריך להכיל אבנים ועפר, ואסור שקיר שלו יהא מחומרי בנייה אחרים. מאחר שכן ברור שיש בבניין אבנים רבות. השאלה מנוסחת, אפוא, כאילו הייתה תורה שבעל פה, אבל למעשה היא שאלה בלתי רֵאלית. כפי שנראה להלן היא פיתוח מלאכותי של ההלכות שתידונה להלן במשנה. רבי ישמעאל אומר ארבע רבי עקיבה אומר שמנה – אבנים בבית. העיקרון הוא שיהא במספר האבנים כדי לטמא ולחלוץ את האבנים, ועדיין תישארנה אבנים בבית, כמו שיתברר בהמשך. שרבי ישמעאל אומר עד שיראה כשני גריסים על שתי אבנים או על אבן אחת – המינימום המיטמא הוא כתם בגודל שני גריסים על אבן אחת או שתיים, בכל אחת כגריס. מכאן שדי באבן אחת נגועה, ועוד ארבע אבנים מסביבה, כדי שניתן יהיה לחלוץ את האבן המנוגעת. רבי עקיבה אומר עד שיראה כשני גריסים על שתי אבנים לא על אבן אחת – המינימום לטומאה הוא שתי אבנים ועל כל אחת כתם. לא ברור האם על כל אחת כתם בגודל גריס, וביחד שני גריסים, או שמא על כל אבן צריך להיות כתם בגודל שני גריסים. מכל מקום, סביב שתי אבנים צריכות להיות עוד 8 אבנים מסביב. רבי אלעזר ברבי שמעון אומר עד שיראה כשני גריסים על שתי אבנים בשני כתלים בזוית – רבי אלעזר נוקט עמדת ביניים: אמנם די בכתם אחד, אבל על שתי אבנים רצופות, באותו כותל או בזווית הבית.ארכו כשני גריסין ורוחבו כגריס – זו כנראה דעת כולם ששני גריסים הם האורך על רוחב גריס. החשבון איננו מדוקדק. סביב אבן אחת טמאה צריכות להיות ארבע אבנים טהורות לפחות, ובסך הכול חמש אבנים ולא ארבע כדעת רבי ישמעאל, וסביב שתי אבנים עוד שמונה, ובסך הכול עשר אבנים. מעבר לכך, בשיטת הבנייה הרגילה של אריח על גבי לבינה15כמו במשנה, עירובין פ"א מ"ג, וראו פירושנו לה. כל אבן מוקפת בשש אבנים, ושתי אבנים מוקפות בשמונה אבנים (איור 31).
על כן דומה שהמחלוקת ה"רֵאלית" היא מחלוקת התנאים על גודל הנגע, והחישוב של שמונה או ארבע אבנים הוא דיון המשך מלאכותי וספרותי לחלוטין. רק בדוחק רב ניתן להעמיד את המשנה בבנייה של אבן על גבי אבן, והנגע בנדבך התחתון, ואזי די בארבע אבנים בסך הכול. ואכן בספרא, שבדרך כלל מביא את המשנה במלואה, מצויה רק המחלוקת על גודל הנגע (הסיפא של המשנה – ספרא מצורע פ"ו ה"ד, עג ע"ב), ללא "התוצאה" של מספר האבנים הנדרשות.
איור 32. דברי רבי ישמעאל בשיטת הבנייה של אבן על גבי אבן
איור 33. דברי רבי ישמעאל בשיטת הבנייה של אריח על גבי לבֵנה
איור 34. דברי רבי עקיבא לפי שיטת הבנייה של אריח על גבי לבֵנה
איור 35. דברי רבי רבי אליעזר ברבי שמעון לפי שיטת הבנייה של אריח על גבי לבֵנה
בכל דיני נגעים הגודל הנדרש היה כגריס, ובבתים כשני גריסים, וכן בספרא (מצורע פרשה ו ה"א, עג ע"א).