נטילת ידיים (מים אחרונים)
את הסעודה סיימו בשטיפת הידיים. "מים שלפני המזון רשות ושלאחר המזון חובה" (ירו', חלה פ"ב ה"ג, נח ע"ג; ברכות פ"ח ה"ב, יב ע"א). "רשות" כאן אינה רשות גמורה אלא נוהג טוב וראוי, בבחינת מצווה קלה79ראו פירושנו לביצה פ"ה מ"ב ועוד. . עם זאת לא באה המימרה להקל בחובת נטילת ידיים אלא להדגיש שמים שלאחר המזון הם חובה גדולה הימנה.
לסיכומו של דבר, מרכיבי הסעודה הם ההסבה, המזון והיין, וכך מסכם התנא לעניין אחר: "תני רבי חלפתא בן שאול עשה היסב בשדה טובל80טובל, כלומר הפרות חייבים במעשר והם טבל עד שיעשר. סעודה רשמית נחשבת לגמר מלאכה של הפרות, בניגוד לסעודת ארעי. ראו משנה, מעשרות פ"א מ"ה. , אם לא היסב אינו טובל. אין81במשמעות של אישור – כן. ! הוא היסב שהוא טובל, כל היסב שיש בו יין" (ירו', מעשרות פ"ד ה"א, נא ע"א). היין וההיסב תלויים זה בזה, וכמובן גם המזון שהוא בבחינת "פשיטא".