1
ויהי ה' את יוסף הא עם שאר וכו' ר' ברכיה אמר גבר קפוז וכו'. נראה דבא לתרץ קרא דויהי בבית אדוניו המצרי ללא צורך ומתרץ ר' יודן דלכך הוצרך שיהיה ה' עמו היינו לשמרו לפי שהיה לבדו בבית אדוניו ולא ברשות אביו כמו שאר שבטים ור' ברכיה פירש בע"א לכ"כ רב"א ב"ל פלוגתא וכו' וה"פ לכי שהיה איש מצליח היינו גבר קפוז זריז ומהיר במלאכת שמים לכך היה ה' עמו ע"ד הבא לטהר וכו' א"ל דויהי איש מצליח פירושו כפשוטו דמה לי בהצלחתו כיון שהוא עדיין עבד מושל מדינה אף שקפץ עליה עדיין אין שלו מה שעליה כיון שלא משקיל ניבי' וזהו כל אותה דובה קפוץ מאת רב במדבר לאדוניו הרי את רב לדין ומה לי בהצלחתו אתמהא א"כ שמתמיה שהיה זריז במצוה וה' עמו ואעפ"כ ויהי בבית וגו' שאת רב מדין והוא עבדך ואפשר שהיו קורין ליוסף עבד מדין לפי שהיו ממדינים: