1
אמרת לדין א"ל כ"כ מברכיך ברוך וגו'. הא דלא הביא מפ' זו הקודמת לפי פרושו י"ל לפי שגוי שברכו פגע בו קודם ואח"כ פגע בו שקללו לכך הביא זה הפסוק שמוקדם בו ברכה וגם האומרו היה בלעם שהוא גוי. וע"ד שכל י"ל דפירושו שקללתן וברכתן לא ישובו ריקם שמי שמברך יהיה מבורך ולא שקאי אמי שיברך אותו משא"כ בבלעם שרצה לקללו אלא שהקב"ה היפך לברכה וא"כ היה כוונתו לומר מברכיך ארור ומקלליך ברוך ואי הפי' כנ"ל מה הועיל בקללתו כיון שידוע זה א"כ יהפכו שמי שירצה לברך וקללו ויהיה מבורך וכן איפכא אע"כ הפי' דקאי אמי שמברך את ישראל שיהיה מקולל דשוב לא יברך שום אדם לישראל והקב"ה היפך שאמר מברכיך ברוך היינו מי שמברך אותך ולכך שפיר מילתך אמורה: