1
הה"ד ואת רוחי אתן בקרבכם ר' הונא אמר לא אוסיף וכו' ליסגי ליסגי. וזה תמוה מאד הלא לא אוסיף לא נכתב בתורה עד אחר המבול ונ"ל שהוא כפי תרגום ירושל' על פסוק לא ידון וגו' ע"ש שלא יתדנון וכו' בתר דרא דמבולא למשתיצי לממיתא גמירא. ממילא ר' הונא בא לתרץ. אין מיעוט אחר מיעוט אלא לרבות שיסגו וירבו לרוב על פני האדמה ורבנן מפרשין על דרך הת"י הנ"ל [באדם לעולם] באדם היינו בני נח שאז כולם נקראים אדם. [לעולם] היינו לדורות אחר מ"ת שאז הישרים לבדם נקראים אדם וא"כ ג"כ מתורץ הפ' לא אוסיף שכתב ב"פ דחד לב"נ וזה נרמז בתיבות בעבור האד"ם כנ"ל ולא אוסיף וגו' היינו לדורות אחר מ"ת וכנ"ל ודו"ק: