1
והאדם ידע וגו' שאילולי שנתת וכו' להעמיד תולדות. יש לדקדק דאיתא לעיל שנחש ראה אותם עסוקין בתשמיש ונתאוה לחוה א"כ שימש קודם החטא ובו ביום ילדה כדלקמן וי"ל דבתולה נבראה חוה ולא נתעברה מביאה ראשונה ואילולי שאמר לו הקב"ה שנותן לו יום אחד משלו לא היה נזקק לה באותו יום א"כ קשה ליכתוב בהיפוך וידע אדם דבל"ז פירושו והאדם ידע כבר קודם החטא כפי' רש"י בחומש ומתרץ המדרש אלא הודיע דרך ארץ לכל וידע פי' הודיע ד"א ידע מאי עבדא וכו' ולכך פירש מאשתו ולכך נכתב זה כאן להודיע שלא ילדה רק אילו שנתעברה קודם החטא ואח"כ פירש קיל שנה: