1
אמר רבי תנחומא הנוד הזה כו'. אתה אלהים לבדך אימתי נבראו מלאכים כו'. תמוה הרבה חיבור המדרש גם מה שדרש עושה נפלאות אבריאת אדם והלא הכל מעשי ידיו גם חידושי הנוד שייך בכל כ"ח. ונראה דה"פ שרצה ר"ת לפרש ועושה נפלאות למה כי אתה לבדך כמו שמסיים לקמן פי' שלא יאמרו הואיל ונברא האדם ביום ו' לאחר בריאת המלאכים שמא חס ושלום יאמרו שסייעו בבריאתו שהוא מבחר הבריאה לכך הקדים ואמר שאתה עושה נפלאות בבני אדם אף שאימתי נבראו כו' והכל מודים כו' שלא אמרו כו' אף על פי כן אין מקום לטעות בבני אדם דהרי ששה דברים קדמו לבריאת עולם ושהם האבות וישראל אם כן בודאי עשית נפלאות בשעה שאתה לבדך בעולם. ולכך חזר ואמר רבי תנחומא אף שכבר אמר שפתח ר' תנחומא להודיע שכאן סיים דבריו לאחר שהקדים הקדמה הנזכר לעיל: