(א) אלא וכו' - כדתני דבי ר' ישמעאל דילפינן מנגעים דפרט ביה הכתוב צמר ופשתים אף כל מקום דכתיב ביה בגד הכונה מצמר ופשתים: Except for etc. - As was taught (Talmud - Menachot 39b) in the school of Rabbi Yishmael... that [since] we learn out from [the verse in the Torah regarding] leprosy that the verse explicitly mentioned linen and wool [when using the word "בגד/garment"]... [it may be derived that] so too, every place that's written [in the Torah the word] "בגד/garment", it's referring to wool or linen.
(ב) רחלים - או אילים זכרים אבל שאר כל המינים כגון צמר גמלים ונוצה של עזים והשירים וצמר ארנבים וכן קנבוס וכל כה"ג אינן בכלל צמר ופשתים ואינם חייבים בציצית רק מדרבנן וצמר רחל בת עז כתב ב"י דצמרה ג"כ לא חשיב צמר ולא הוי אלא כשאר מינים וממילא ה"ה דבכל אלו אם עשה מהן ציצית כ"א מהן אינו פוטר אלא במינו. צמר רחלים או פשתן שטרפן בשאר מינין אזלינן בתר רובא אם הרוב הוא מצמר ופשתים חייב מן התורה וא"ל מדרבנן. ודוקא אם טרפן וטוון ועשה מהן בגד אבל אם השתי מצמר או מפשתים והערב משאר מינין או איפכא אין חייב לדעה זו רק מדרבנן אפילו אם רובו מצמר ופשתים דשתי או ערב לחוד לא חשיב בגד. ולענין איזה ציצית לעשות בו עיין לקמן בס"ק י"ג ועיין בביאור הלכה: Sheep - Or male rams. But all other species such as camels' wool, goats' hair, silk, rabbits' wool, as well as hemp and all similar things... they are not in the category of wool and linen and are not obligated in ציצית except on a Rabbinic level. And [regarding] the wool of an ewe born to a goat, the Beit Yosef wrote that her wool is also not considered wool and is only [considered to be] like the other species. In any case, the same rule applies in regards to all of these [other species]... [that] if he made ציצית [strings out of one of them], it only discharges his obligation if [the garment that he attached it to] was of the same species. [Regarding] sheeps' wool or linen that were mixed with other species... we go according to the majority. If the majority is wool or linen, then it's obligated on a Torah level, and if not, [then it's obligated on] a Rabbinic level. And this is specifically if he mixed and spun [the sheep's wool/linen and other species into threads], and [then] made from them a garment. But if the warp was made from [sheeps'] wool or linen and the weft/woof was made from the other species, or vice versa, then it is only obligated, according to this opinion, on a Rabbinic level... even if the majority was [made] from sheeps' wool or linen... because the warp or weft/woof alone is not considered a garment. And regarding which [species of] ציצית to make for it, see later in Se'if Kattan 13 and see in Biur Halacha.
(ג) אלא מדרבנן - אף דצריך לברך על מצוה שהיא מדרבנן ג"כ מ"מ נ"מ לענין כמה דברים. א'. דיותר ראוי לעשות בגד שהוא יוצא בו מן התורה. ב'. אם נתערב לו ציצית טוויין לשמן בשלא לשמן ואין לו ציצית אחרים או שיש לו ספק על הבגד אם הוא חייב בציצית דאם הוא מדרבנן ספיקא דרבנן לקולא. ג'. אם הוא יושב בצבור ונפסק אחד מציציותיו בחול דאם הוא מדרבנן י"ל כבוד הבריות דוחה דרבנן ואינו מחוייב תיכף לפשוט טליתו עיין בסי' י"ג ועוד נ"מ הרבה עיין בפמ"ג: Only on a rabbinic level - Even though you need to make a blessing on a מצוה which is on a rabbinic level too, nevertheless there are practical differences in regards to several things. 1. It's more fitting to make a garment with which he can fulfill his obligation on a Torah level. 2. If his ציצית which were spun for the sake of the מצוה got mixed up with ones that were not [spun] for the sake of the מצוה and he has no other ציצית... or if he has a doubt regarding the garment, if it's obligated in ציצית... If it's [ציצית made from one of the other species which is only] on a rabbinic level, [then we say that when we have] a doubt [regarding a] rabbinic level [מצוה], we are lenient. 3. If he's sitting amongst others and one of his ציצית strings tore [and it happened] on a weekday... if [we say that ציצית made from one of the other species] is [only] a rabbinic level [מצוה], then we can say that for [the sake of] man's dignity it pushes off the rabbinic level [מצוה] and he is [then] not obligated to immediately remove his טלית. See [further] in Siman 13 and [there are also] many other practical differences ... see in Pri Megadim.
(ד) וי"א דכולהו וכו' - פוסקים כרבא דרבא רמי כתיב על ציצית הכנף משמע מין כנף פי' אפילו אינו של צמר ופשתים מ"מ יהיו הציצית ממין הבגד וכתיב לא תלבש שעטנז צמר ופשתים יחדיו גדילים תעשה לך מהם הא כיצד צמר ופשתים פוטרין בין במינן ובין שלא במינן שאר מינין במינן פוטרין שלא במינן אין פוטרין ומכריע רמ"א כדעה זו שכן סבירא להו לרוב האחרונים כרבא לדרוש מין כנף וש"מ דכל מיני בגד חייב מן התורה בציצית ויהיה ממין הבגד: And there are those that say etc. - They rule like Rava [in the Talmud - Menachot 39b]: For Rava raises a contradiction: It's written regarding ציצית: "[And they shall put on the fringe of] the corner [a sky-blue thread]" (Numbers 15:38), which implies that [the material used for the ציצית strings must be from] the same type [of material] as the corner. Meaning that even if it's not from wool or linen, in any case the ציצית strings should be from the same material as the garment. And it's written [in another place]: "You shall not wear cloth combining wool and linen" (Deuteronomy 22:11)... [and the verse immediately after that says] "you shall make for yourself twisted cords [upon the four corners of your covering]” (Deuteronomy 22:12) [which implies that the ציצית strings must be] from them. (ie. either wool or linen.) How is this so? (ie. how do we resolve this contradiction?) [ציצית strings made from] wool or linen exempt [any garment], whether from their same material or from a different material. [ציצית strings made from] other materials exempt [only garments made from] the same material, but they do not exempt garments made from other materials. And the Rem"a leans towards/rules like this opinion since most of the later rabbinic authorities rule like Rava [to expound the words of the verses to be referring to] materials used for the corners... and learn from it that all materials used for garments are required on a Torah level to have ציצית strings and [that they should be] from the same material as the garment.
(ה) והכי הלכתא - וי"ש יחמיר על עצמו לחוש לדעה הראשונה ויעשה טלית של צמר כדי שיתחייב בציצית מן התורה לכו"ע. ונכון שיעשה בין הט"ג ובין הט"ק של צמר: And this is the law - And there are those who say to be stringent upon oneself to be concerned for the first opinion... and he should make for himself a [four cornered] garment of wool in order to become obligated on a Torah level according to all [opinions]. And it is proper to make both his large טלית and his small טלית out of wool.
(ו) של צמר וכו' - והב"ח כתב כיון דיש פוסקים המחמירין בזה שלא לעשות אפילו ציצית של צמר לשאר מינין כיון שאינו מינו כמבואר בב"י ע"כ לא יברך רק על טלית צמר וציצית צמר והעולם נוהגין לעשות ציצית של צמר לשאר מינין ובספר א"ר ג"כ כתב שיש להקל בזה וכן משמע בספר מעשה רב: Of wool etc. - And the Ba'ch wrote that since there are some halachic authorities that are stringent in this, to not even make ציצית strings out of wool for other [types of] garments since it's not of the same material as is explained in the Beit Yosef. Therefore one should only make a blessing on a wool טלית [when it has] wool ציצית strings. And the common practice is to make wool ציצית strings for [garments of] all materials. And in Eliyah Rabba, he wrote that one can be lenient in this... and so too is it implied in Ma'aseh Rav.
(ז) בזמן הזה - פי' דבזמן שהיה תכלת שהיה צריך להטיל ד' חוטין שני חוטי לבן ושני חוטי תכלת (הוא צמר צבוע בדם חלזון) והיה מתקיים עי"ז המצות ציצית כראוי התירה לנו התורה להטיל השנים של לבן בין מצמר או מפשתים בין בבגד צמר או בבגד פשתים ולהי"א שזכר רמ"א בס"א דכל מיני בגדים חייבין מדאורייתא אפילו בהם היה אז מותר לנו מן התורה ציצית של צמר ופשתים יחדיו אבל עכשיו דאין לנו תכלת נמצא דאין אנו מקיימין המצוה בשלמותה לא שרי לן כלאים: Nowadays - Meaning, that at the time that we had תכלת, when one had to affix four strings: two white strings and two תכלת strings (which is wool dyed with the blood of the חלזון [sea creature])... and he would fulfill through this the מצוה of ציצית properly... the Torah permitted us to affix the two white strings, whether of wool or linen... whether on a wool garment or on a linen garment. And according to the other opinion that the Rem"a mentioned in Se'if 1: that all garment materials are obligated on a Torah level... even those [garments] were permitted to us [back] then on a Torah level [to have] ציצית of wool and linen together. But nowadays where we don't have תכלת, it comes out that we cannot fulfill the מצוה in it's [most] complete way... [and therefore] it is not permitted to us [to wear a garment made of] כלאים (mixed species).
(ח) אפילו בשאר מינים - הטעם דיש צמר שנראה כעין משי ויבואו להטיל בו ציצית של פשתן שיסברו שהוא משי ויהיה כלאים. ולפ"ז בשאר מינים שאינן משי יש להתיר ויש עוד טעמים אחרים עיין בב"י וב"ח וט"ז ולדבריהם יש להחמיר גם בשאר מינים ובשעת הדחק יש לסמוך על המקילין כן כתב בא"ר. ועיין בספר מעשה רב שהגר"א היה ג"כ מן המקילין בזה: Even [to put them on a garment made of] other materials - The reason [is because] there is wool that looks like silk, and [people] will come to affix linen ציצית strings to it thinking that it's silk... and it will be כלאים (a forbidden mixture). And according to this, [regarding] other materials that are not silk... we can permit it. And there are other reason given... see in Beit Yosef and the Ba"ch and Ta"z. And based on their words, we should be stringent also with other materials. But in an extreme circumstance, one can rely on the lenient opinion... as is written in Eliyah Rabbah. And see further in Ma'aseh Rav that the Gr"a was also from those who were lenient regarding this.
(ט) של שאר וכו' - דין זה קאי בין למ"ד שאר מינין דאורייתא או דרבנן: Of other materials etc. - This law applies to both the opinion that [ציצית strings made of] other materials is a Torah level [מצוה] or a rabbinic level [מצוה].
(י) אלא במינם - ואם היה השתי ממין זה והערב ממין אחר פשוט דאין לטלית זו תקנה אלא בציצית של צמר דהוא פוטר בכל הבגדים או בציצית של פשתים במקום הדחק וכנ"ל: Only with their kind [of material] - And if the warp [threads] were of one material and the weft/woof [threads] were of another material... it's obvious that this garment has no solution except with [ציצית strings made of] wool, for they [alone] exempt all garments... or with [ציצית strings made of] linen in an extreme circumstance as we mentioned previously.
(יא) כגון משי - וכ"ז דוקא אם המשי היה טווי ושזור לשם ציצית דבלא"ה לא: For example, silk - And all this is specifically if the silk was spun and twisted for the sake of [the מצוה of] ציצית. For without that, [it would] not [be permitted].
(יב) לבגד משי - ואפילו אם תחתיו היה תפור בצמר או פשתים או מין אחר אזלינן בתר עליון דהוא עיקר הבגד וכדלקמן בסי' יו"ד במ"א סק"ה: For a silk garment - And even if the bottom [of the garment] was stitched with wool or linen or a different material... we go after the top portion, for that is [what's considered] the main garment. And as is seen later in Siman 10 in Magen Avraham, Se'if Kattan 5.
(יג) אין פוטרין - וטלית שהשתי הוא ממינו והערב הוא מצמר או להיפך יטיל בו ציצית של צמר דוקא דהוא פוטר בכל המינים ולא משאר מינים אפילו אם רובו היה משאר מינים דשתי או ערב לחוד לא חשיב בגד וכנ"ל בסק"א. ואפילו אם לא מינכר חוטי הצמר בפני עצמו כגון שעירב מחוטי הצמר מעט בשתי ובערב ולא ניכר מקומו איה אפ"ה נראה דטוב יותר לעשות ציצית מחוטי צמר כי י"א דחוטין חשיבי ולא בטלי. וטוב יותר שיעשה הטלית כולו של צמר בלי תערובות כלל של שאר מינים ובזה יתנאה למעלה. וטלית שהוא מעורב בצמר גפן ופשתים אין לטלית זו תקנה אם לא בשעת הדחק יעשה בו ציצית של פשתן וכנ"ל בסוף סק"ח: Does not exempt - And [regarding] a טלית whose warp [threads] are from the same material [as the ציצית strings] and the weft/woof [threads] are from wool, or vice versa... he should affix wool ציצית specifically, for they [alone] exempt all other materials... and [he should] not [use ציצית strings] from other materials... even if the majority [of the garment] was from other materials... for the warp or weft/woof alone is not considered a garment, as was mentioned previously in Se'if Kattan 1. And even if you can't recognize the wool threads on their own... like if you mixed the wool threads a little bit into the [threads that are on the] warp and weft/woof , and you can't recognize their place, [meaning] where they are... even here it appears that it's better to make the ציצית from wool strings... because there are those who say that they (ie. the wool threads that were mixed in) are considered to be threads and are not nullified [to the rest of the non-wool garment]. And it's even better to make the entire garment out of wool without any admixture at all from other materials... and with that he will be adorned above. And a garment that is [made of] a mixture of cotton and linen... this garment has no way of fixing it, unless it's an extenuating circumstance [in which case] he should make for it ציצית strings of linen... as was mentioned previously at the end of Se'if Kattan 8.
(יד) יש להסתפק - כי אין כאן מין כנף וגם גדילים תעשה לך מהם אינם לגמרי ועיין בארצות החיים שכתב דאם עושה שני חוטים ממינו ושני חוטים מצמר שפיר דמי עי"ש מילתא בטעמא: There is an uncertainty - Since there isn't [a match of the ציצית material to] the material of the corner and also [regarding the verse] "you shall make for you twisted fringes" (Deuteronomy 22:12), they are not completely [fulfilling the obligation]. And see further in Artzot Hachaim who wrote that if one made 2 of the strings from the same material [as the garment] and 2 strings from wool, it's good... see there for his reasoning.
(טו) מצבע הטלית - משום זה אלי ואנוהו ויש מפרשים משום דבעינן בזה ממין הכנף: From the [same] color as the טלית - Because of [the precept of] "This is my God and I will glorify Him" (Exodus 15:2). And there are those who say the reason is because of the requirement that [the material used for the ציצית strings must be from] the same type [of material] as the corner (Menachot 39b).
(טז) אף בבגדים צבועים - מ"מ ראוי למדקדק לעשות דוקא ד' כנפות או ט"ק לבן כדי שיהיה יצא ידי הכל כשיעשה הציצית לבנים גם משום דכתיב ולבושיה כתלג חיור ומה ששפת הבגד כעין תכלת בטליתות שלנו בתר עיקר הבגד אזלינן: Even for colored garments - Nevertheless, it is fitting for [one who is] particular to specifically make the four corners or the small טלית white in order to fulfill all [opinions] when he makes the ציצית strings white... and also because it is written "His garment is white like snow" (Daniel 7:9). And [regarding] what [we find] that the edge of the garment is like [the color of] תכלת on our טליתות, [this does not pose a problem since it's] after the main [portion] of the garment [that] we go after (and the colored portion here is not the main part of the garment).
(יז) של פשתן - דגזרו חז"ל משום דאז יהיה מוכרח לעשות בו ציצית של פשתן ויש לחוש שמא יעשה בו ג"כ תכלת והוי איסור כלאים כשיתכסה בו בלילה שאז אין זמן קיום המצוה ואף דבזמנינו אין לנו תכלת ס"ל דמ"מ אין הגזירה בטילה והרבה פוסקים התירו בזה דס"ל דעיקר הגזירה לא היה רק שלא יטילו בו תכלת כדי שלא לבוא לידי כלאים אבל לא על חוטי הפשתים וגם דבזמנינו דליכא תכלת לא שייך כלל הך גזירה ומש"ה כתב רמ"א בהג"ה דאם אי אפשר בענין אחר יש לסמוך עליהם: Out of linen - For the rabbis ruled [this way] since then he would be required to make linen ציצית strings for it and there is a concern that he might also make תכלת [colored] strings (which must be from wool) for it and that would be a prohibition of a forbidden mixture when he wears it at night, for then is not the time of the fulfillment of the מצוה. And even though nowadays we don't have תכלת, we hold that nevertheless the ruling [regarding linen] is not nullified. And many rabbinic authorities permitted this, for they held that the main ruling was only that [people should] not affix תכלת strings [onto a linen טלית] in order that they don't come to [have] a forbidden mixture... but [the ruling was] not on linen strings. And also nowadays where we don't have תכלת, that ruling is not applicable at all. And because of this, the Rem"a wrote that if it's not possible [to do it] in another way, one may rely on them (ie. on those that permit it).
(יח) טלית של פשתן - וכ"ש דמותר לעשות טלית של שאר מינים וציצית של פשתן כשאין לו ציצית אחרים כדי שלא יתבטל המצוה: A טלית of linen - And certainly it's permitted to make a טלית out of other materials and ציצית strings of linen when he has no other [types of] ציצית strings so that he should not [completely] nullify the מצוה.
(יט) וציצית של פשתן - ויוכל לסמוך על המתירים גם לענין ברכה ופשוט דאם יש לו טלית גדול של צמר יברך עליו ויכוין לפטור את זה ובמ"א כתב ונ"ל דיעשה בו כנפות של עור ויטיל בו ציצית צמר והאחרונים מפקפקים בזה: And ציצית strings of linen - And he may rely on those who permit [it] also [in regards to] the blessing. And it's obvious that if he has a טלית גדול of wool, he should bless on it and have in mind to exempt this (ie. the טלית קטן). And the Magen Avraham wrote: "and it appears to me that he should make corners of leather and affix on them ציצית strings of wool." And the later rabbinic authorities have doubts regarding this.