בד"א בבית הכסא הקבוע כו' עד אבל בבית הכסא עראי לא יכנס כשהוא גוללן אלא חולצן ונותנן לחבירו לשמרן. פרק מי שמתו (דף כ"ג) :
כתב הראב"ד ז"ל נראה בגמרא וכו' והכי כתב רב אחא ז"ל עכ"ל: ואני אומר אלו ואלו דברי אלהים חיים ויש להם על מה שיסמכו כי מה שנראה לראב"ד ז"ל משום דאמרינן פרק מי שמתו אמר רבה בר בר חנה א"ר יוחנן כי הוה אזלינן בתריה דר' יוחנן כו' כי הוה נקיט תפילי לא יהיב לן אמר כיון דשרינהו רבנן לא אטרחינן ושמא מפרש הא דנקיט כמו מנח תפילי ובעראי. ור"מ ז"ל לא יסמוך על זה מכמה טעמי חדא דאסיקנא אמר רב מייאשא בר בריה דרבי יהושע בן לוי משום ר' יהושע בן לוי הלכה גוללן כמין ספר תורה ואוחזן בימינו כנגד לבו א"ר יוסף בר מניומי אמר רב נחמן ובלבד שלא תהא רצועה יוצאת מתחת ידו טפח והיינו בבית הכסא קבוע ומשום הכי נוטלן בימינו דוקא דשמאלו בעי לקנוחי בה והיינו כברייתא חדא סתם וכדר' עקיבא באידך ברייתא ובבית הכסא עראי תניא להדיא בתר דאיפשיטא בעיין דהשתנה לאיסור הנכנס לבית הכסא חולץ תפיליו ברחוק ארבע אמות ונכנס וכשיוצא מרחיק ארבע אמות ומניחן אמר רב אחא בר חייא אמר רב ששת לא שנו אלא בית הכסא קבוע אבל בה"כ עראי חולץ תפיליו לאלתר וכשיוצא מרחיק ד"א ומניחן מפני שעשאו בית הכסא קבוע אלמא בית הכסא עראי חולץ ודרבי יוחנן בכיסתא הוו מנחי לגירסת ר"י אלפס ז"ל והוא נקיט כיסתא בידיה וה"נ אסיקנא בסוף שמעתין במים קטנים דברים שהתרתי לך כאן בבית הכסא קבוע משום דליכא ניצוצות אסרתי לך כאן בבית הכסא עראי משום דאיכא ניצוצות ואע"פ שזה הוא קל וחומר פריקנא דתיתי לה בתורת טעמא ולא תיתי לה בתורת קל וחומר דא"כ הו"ל קל וחומר שאין עליו תשובה אלמא מים קטנים אסור לו לבא בהן לבית הכסא עראי משום ניצוצות אלא חולצן כמו שהוכחנו וכדברי ר"מ ז"ל וכן פירשה ר"י אלפס ז"ל בהלכות פרק מי שמתו להדיא. ומה שנראה לראב"ד ז"ל מן הגמרא לא ראיתי אני ולא ירדתי לסוף דעתו ורש"י ז"ל יש לו גירסא אחרת ותירוץ אחר שאני כותב בסמוך בע"ה כד"ן:
ואין מי רגלים כלין כו' עד ניצוצות עליו. פרק מי שמתו (דף כ"ג) :