א
ריאה שנשפכה כקיתון כו' עד שהדבר קרוב שניקבה כשנכנסה: כתב הראב"ד ז"ל וכיון שנמצא המחט וכו': ואני אומר כבר כתבתי כמה פעמים כי ר"מ ז"ל קיצר לשון הגמרא והניח מקום לכל מי שרוצה להקשות שיקשה וגם בזה כך הוא כי כן יכול להקשות על לשון הגמרא דגרסינן פרק א"ט (דף מ"ח) אתמר מחט שנמצא בריאה רבי יוחנן ור' אלעזר ורבי חנינא מכשרי וכו' עד דאסיקא טעמא דליתא הא איתא ולא מינקבא כשרה ע"כ. אלא על כרחנו נצטרך לפרש מחט שנמצאת בריאה על ידי משמוש היד ועדיין היא שלימה כמו שהיתה מקודם לכן ובזה נסתלקה קושייתו מעלינו ומעל התלמוד אבל דין אם נתחתך למדנוהו מחיתוכא דכבדא שכתבנו למעלה שהלכה כרב אשי שחילה בין קופא לבר לקופה לגאו ופירש"י ז"ל בה שכן דין הריאה בין שלימה בין חתוכה כמ"ש רמז"ל אות באות: