למנצח אל שושנים. רועה ישראל האזינה. זה שאמר הכתוב (שיר השירים ב ב) כשושנה בין החוחים כן רעיתי בין הבנות. אמר רבי אחא אמר הקב"ה הרטיבו מעשיכם כשושנה הזאת. אמרו רבותינו הפרשה הזאת בימי יואל בן פתואל נתקיימה. ורבנן אמרי למה נקרא שמו פתואל שהיה מסלסל בשערו כבתולה. ר' יהושע הכהן בר נחמיה בשם רבי יצחק אמר אמר הנביא כלום אתה דן את האדם אלא שהוא אומר לא חטאתי שנאמר (ירמיה ב לה) הנני נשפט אותך על אמרך לא חטאתי. (שמואל-א ז ו) ויאמרו שם חטאנו לה'. (שם ח ב) ויהי שם הבכור יואל. וכתוב אחד אומר (דברי הימים-א ו יג) שם הבכור אביה. ר' יהודה בר סימון ורבנן אמרי מה זה היה רשע אף זה היה רשע. ר' יהודה אומר משנהו כלאב ששינה את מעשיו. אמר רבי אחא הוא יואל הוא אביה: "To the conductor, on the tune of "Lilies." A Psalm of David. Hear, O Shepherd of Israel, You Who leads Joseph like a flock; You Who are enthroned upon the cherubim, shine forth. As for the verse (Song of Songs 2:2), "As a lily among thorns, so is my beloved among the daughters," Rabbi Acha said, "The Holy One, blessed be He, said, 'Let your deeds be moist like this lily.'" Our sages explained that this chapter was fulfilled in the days of Yoel ben Pethuel. The Rabbis said, "Why was his name called Pethuel? Because he would meditate at his gate like a virgin." Rabbi Yehoshua ben Nehemiah said in the name of Rabbi Yitzchak, "When the prophet judges a person, he does not judge him by saying, 'You have sinned,' but rather by saying, 'Have you not sinned?' As it is written (Jeremiah 2:35), 'Behold, I will judge you for saying, "I have not sinned."' And it is written (1 Samuel 7:6), 'They said there, "We have sinned to the Lord."' And it is written (1 Chronicles 5:13), 'The name of the firstborn was Yoel.' And another verse states (1 Chronicles 2:24), 'The name of the firstborn was Aviah.' Rabbi Yehuda bar Siman and the Rabbis said, "Just as the latter was a wicked person, so was the former a wicked person." Rabbi Yehuda said, "He changed his deeds and became like his father." Rabbi Acha said, "He (Yoel) is the same person as his father (Aviah)."...
רועה ישראל האזינה. מה שנת הגאולה פרנסה אף שנת הפרנסה גאולה. ומה הפרנסה בכל יום אף הגאולה בכל יום. ומה הגאולה פלאים אף הפרנסה פלאים. א"ר שמואל בר נחמני ואף הפרנסה גדולה מן הגאולה. שהגאולה על ידי מלאך שנאמר (בראשית מח טז) המלאך הגואל אותי מכל רע. והפרנסה על ידי עצמו שנאמר (שם טו) האלקים הרועה אותי. הוי רועה ישראל האזינה נוהג כצאן יוסף. מה יוסף כינס משנת השובע לשנת הרעב אף אתה כונס אותנו מחיי העולם הזה לחיי העולם הבא. מה יוסף כלכל את אחיו לפי מעשיהם שנאמר (שם מז יב) לחם לפי הטף. אף אתה כלכל אותנו לפי מעשינו. אמר ר' תנחומא בשם ר' אבין מה יוסף גמלו אותו אחיו רעות והוא גמלם טובה אף אנו גמלנו אותך רעות כביכול שעברנו על מצוותיך. אתה גמול לנו טובות. הוי נוהג כצאן יוסף: "Shepherd of Israel, listen. Just as the year of redemption sustains [us], so too the year of sustenance brings [us] redemption. And just as sustenance is provided every day, so too redemption comes every day. And just as redemption involves miracles, so too sustenance involves miracles. Rabbi Samuel bar Nachmani said, 'Sustenance is even greater than redemption, for redemption comes through an angel, as it says, "The angel who redeemed me from all harm" [Genesis 48:16], while sustenance comes directly from God, as it says, "God who shepherds me" [Psalms 23:1]." Therefore, Shepherd of Israel, listen and conduct [yourself] like Joseph's flock. Just as Joseph gathered [grain] from the years of plenty for the years of famine, so too gather us from the life of this world to the life of the next. Just as Joseph provided for his brothers according to their deeds, as it says, "Bread according to their children's needs" [Genesis 47:12], so too provide for us according to our deeds. Rabbi Tanhuma said in the name of Rabbi Avin, 'Just as Joseph repaid his brothers' evil deeds with good, so too have we repaid your "evil" deeds, as if we had transgressed your commandments. You have repaid us with good.' Therefore, conduct [yourself] like Joseph's flock."...
לפני אפרים ובנימין ומנשה. חמשה דברים ישנים בעולם. הגבורה שנאמר עוררה את גבורתך. והקשת שנאמר (חבקוק ג ט) עריה תעור קשתך. והחרב שנאמר (זכריה יג ז) חרב עורי על רועי. והזרוע שנאמר (ישעיה נא ט) עורי לבשי עז זרוע ה'. והקנאה (שם מב יג) כאיש מלחמות יעיר קנאה. הוי לפני אפרים [ובנימין] ומנשה וגו'. ולכה לישועתה לנו. אמר רבי חלקיה בשם ר' אבהו ולכה מלא כתיב שכל הישועה שלך היא. אלקים השיבנו והאר פניך ונושעה. אמר רבי אין לנו אלא הארת פניך: Before Ephraim, Benjamin, and Manasseh. There are five things that are old in the world: Strength, as it says "Awaken your strength". The bow, as it says "Your bow was made ready". The sword, as it says "Awake, O sword, against my shepherd". The arm, as it says "Awake, put on strength, O arm of the Lord". And jealousy, as it says "For jealousy is the rage of a man". "Woe to Ephraim, [and Benjamin,] and Manasseh" and so on, and let us go to its salvation. Rabbi Helkiyah said in the name of Rabbi Abbahu, "And go, it is written that all your salvation is: 'God, cause us to return and cause Your face to shine, and we will be saved'." Rabbi said, "We only have the radiance of Your face."...
האכלתם לחם דמעה וגו'. ר' אלעזר אומר שלש דמעות הוריד עשו הרשע מעינו. א' מעינו הימין וא' מעינו השמאל והשלישית קשורה בעינו שנאמר ותשקמו בדמעות שליש. שלש אינו אומר אלא שליש. ר' ברכיה אומר שליש דמעה הוריד לכך בדמעות שליש אחד משליש דמעה. רבי אבין אמר ואית דאמרי משמיה דרבי שמלאי אמרה כנסת ישראל רבון העולמים בזכות שלש דמעות שהוריד אותו רשע השלטת אותו בכל העולם ונתת לו שלוה בעולם הזה. לכשתבוא לראות עלבון בניך שעיניהם זולגות בכל יום ודמעתם תדירה כלחם כענין שנאמר (תהלים מב ד) היתה לי דמעתי לחם וגו'. על אחת כמה וכמה שתמלא עליהם רחמים: You have eaten the bread of tears, etc. Rabbi Elazar says that Esau the wicked shed three tears from his eyes. One from his right eye, one from his left eye, and the third is connected to both eyes, as it says, "And you shall wet your bread with tears, a third part thereof" (Psalms 80:6). He only says "a third," not "three." Rabbi Berachiah says, "One-third of a tear he shed." Rabbi Avin says, and some say it was in the name of Rabbi Shemlai, that the Great Assembly said before God, "Master of the Universe, because of the three tears that the wicked Esau shed, you have given him control over the entire world, and you have given him peace in this world. When you see the suffering of your children and their eyes overflowing with tears every day, just as it says, 'My tears have been my food day and night' (Psalms 42:4), have mercy on them, even if it is just a little."
גפן ממצרים תסיע. מה הגפן הזה בוצרין אותה והיא שותקת דורכין אותה והיא שותקת ובסוף היין שלה משתה לאדם ומפלת אותו. כך ישראל לאומות העכו"ם. ומה הגפן הזה משליכין עליו גולגליות וארנוניות וסוף משהיין עולה על ראשו הוא לוקה על ראשו. כך ישראל שנאמר (ירמיה ב ג) קדש ישראל לה' ראשית תבואתו וגו'. למה פרצת גדריה. כשם שהכרם הזה שנפרץ הכל עולין בו ובוזזין אותו. כך ישראל בבל מדי יון אדום בא שלטון בוזזו בא שר צבא בוזזו שנאמר וארוה כל עוברי דרך: "You will plant a vineyard in Egypt." What is this vine that they cultivate, and it remains silent; they tread on it, and it remains silent, and in the end, its wine causes harm to a person and causes him to stumble. So too is Israel among the nations of the world. And what is this vine? They throw stones and thorns at it, and in the end, when it produces wine, it rises to the person's head and he is punished. So too is Israel, as it is said: "Israel is holy to the Lord, the first of His crops" (Jeremiah 2:3). Why have you broken down its fences? Just as with this vineyard, when it is broken down, all who pass by trample it and plunder it, so too is Israel, in Babylon, Media, Greece, and Edom, they were plundered and their army leaders were brought to Babylon as captives, as it is said: "All who pass by plunder him" (Psalms 80:13).
יכרסמנה חזיר מיער. זה המלך. וזיז שדי ירענה זה איסרטקולין. דבר אחר יכרסמנה חזיר מיער העי"ן תלויה. אם זכית מיאור. מה דגים שביאור אין עין הרע שולטת בהן שנאמר (בראשית מח טז) וידגו לרוב. כך ישראל. ואם לאו מיער. מן חזירתא דחורשא. כיוצא בדבר אתה אומר (ישעיה כא א) משא מדבר ים. אם ים למה מדבר ואם מדבר למה ים. אלא אם זכיתם הרי הם כחיות הים שהן עולות ליבשה מיד מתות. ואם לאו הרי הם כחיות מדבר. הוי מדבר ים. דבר אחר מדבר ים אלו העכו"ם שנמשלו כחיות הים. הדא הוא דכתיב (דניאל ז ג) ארבע חיון רברבן סלקן מן ימא. ר' פנחס ור' חלקיה בשם ר' סימון אמר לא פירש נביא בשביל מלכות רביעית אלא משה ואסף. משה אמר (ויקרא יא ז) את החזיר כי מפריס פרסה הוא. מה החזיר פורס טלפיו כלומר ראו שאני טהור. כך עשו הרשע גונב וגוזל וחומס ומראה כאילו הם דינים של אמת. אסף אמר יכרסמנה חזיר מיער. רבי פנחס ורבי חלקיה בשם רבי סימון אמרי מעשה היה בשלטון אחד שדן ביום אחד מכשפין ונואפים ורוצחין. ואמר לסנקליט שלו שלשתן עשיתי בלילה אחת. הוי יכרסמנה חזיר מיער: "A pig from the forest ran away. This is the king. And Ziz Shaday will graze her, this is Isrteculin. Another thing, a pig from the forest - the letter Ayin is dependent on it. If you have merit, what fish are in the river, the evil eye does not rule over them, as it is said (Genesis 48:16), 'And let them multiply like fish.' So it is with Israel. But if not from the forest of the pig, from the return of the plow, similarly you say (Isaiah 21:1), 'The burden of the desert of the sea.' If it is a sea, why a desert, and if a desert, why a sea? Rather, if you have merit, they are like the creatures of the sea, which as soon as they come up on land, they die immediately. But if not, they are like creatures of the desert. 'Be a desert of the sea.' Another thing, 'the desert of the sea' - these are the non-Jews who are compared to the creatures of the sea. This is what is written (Daniel 7:3), 'Four great beasts came up from the sea.' Rabbi Pinchas and Rabbi Helkiya in the name of Rabbi Simon said, 'The prophet did not explain for the sake of the fourth kingdom but for Moses and Asaph.' Moses said (Leviticus 11:7), 'And the pig, for it has a split hoof.' Just as the pig spreads its hooves and says, 'See that I am pure,' so too do the wicked who steal and rob and commit violence, and appear as if they are true judges. Asaph said, 'A pig from the forest ran away.' Rabbi Pinchas and Rabbi Helkiya in the name of Rabbi Simon said there was an incident with one ruler who judged in one day witches, oath-takers, and murderers. And he said to his advisor, 'I have done three things in one night.' 'Be a pig from the forest.'"...
אלקים צבאות שוב נא הבט משמים וראה ופקוד גפן זאת וכנה אשר נטעה ימינך. ר"נ בשם ר' יעקב דקסרין אמר אותו שאמר לאברהם (בראשית יח י) שוב אשוב אליך. תהי ידך על איש שאמרת (שם טו ה) הבט נא השמימה. וראה ופקוד (שם כא א) וה' פקד את שרה. שרופה באש כסוחה. ר' שילה ורבנן חד אמר שרופה כסוחה. ואחרינא אמר אינו אומר עקורה אלא כסוחה וכל דבר שנכסח מחליף. וכנה אשר נטע ימינך. תהי ידך על איש ימינך. תהי ידך מגנת על איש ימינך. רבי יצחק אמר תהי ידך מצויה להפרע מעשו הרשע אותה שבועה שנשבעת לו בימינך שנאמר (בראשית כז לט) משמני הארץ יהיה מושבך. על בן אמצת לך ולא נסוג ממך שנאמר (שמואל-א יב כב) לא יטוש ה' את עמו. ה' אלקים צבאות השיבני. אמר ר' יוחנן אנו אין לנו אלא הארת פניך הושיענו ונושע: God of Hosts, please turn your gaze from heaven and see, and tend to this vine and protect the one you have planted with your right hand. Rabbi Nachman said in the name of Rabbi Yaakov Dexarin: the same phrase that was said to Abraham (Genesis 18:10), "I will surely return to you." May your hand be upon the man you have chosen (Psalm 80:18), "Look down from heaven and see." And tend to (Genesis 21:1), "The Lord visited Sarah." Burned by fire like thorns. Rabbi Shila and the rabbis disputed it; one said that "burned like thorns," and the others said, "it doesn't say 'thorns,' but rather 'like a thornbush,' and anything that is compressed is interchangeable." And protect the one you have chosen with your right hand. May your hand be a shield for the man at your right hand (Psalm 80:18). Rabbi Yitzchak said, "May your hand be available to punish the wicked deed, the oath that you swore to him with your right hand (Genesis 26:39), 'Your dwelling shall be away from the fatness of the earth.' May the son of Amittai not be forsaken by you, as it says (1 Samuel 12:22), 'The Lord will not cast off his people.' God of Hosts, restore us; let your face shine upon us, that we may be saved. Rabbi Yochanan said, "We have nothing but the radiance of your face to save us."