הקדמה
דברי שלמה
ביאור מגלת אסתר הבנתיו חברתיו יסדתיו אף עשיתיו אני שלמה הלוי בן אלקבץ יובל שי לכבוד יקר תפארת חותני גביר ונעשה לשם ולתהלה רודף צדקה וחסד הנבון כה"ר יצחק והוא כהן לאל עליון, כאשר חבלים נפלו לי בנעימות חלקו וגורלו אף נחלת בתו שפרה עלי ותהי לי לאשה, ובעד הש"לח אשר ישלחו הבחורי' ביום פורי' שלחתי ביאור זה שלוח אליו ואקרא שמו A commentary on the Scroll of Esther have I understood, composed, established and completed - I, Shlomo HaLevi ben Elkabetz. It is brought as a present to my honorable and glorious father-in-law, the master who has become famous and praised as one who pursues charity and kindness, the wise honorable rabbi, Yitzchak, and he is a priest to the most high God. It is since delightful country has fallen to my lot; lovely indeed is his daughter as my estate, and she has become my wife. And instead of that which is sent by the young men on the day of Purim, I have sent this commentary to him. And I call its name:
מנות הלוי והיה זה בשנת פר"ט לפרט האלף הששי. The Portion of the Levite, and this is in the year [1529].
ולו בן יקר ונחמד ונעים זית רענן יפה פרי תאר ושמו כה"ר יוסף הכהן ויהי כי מתקו לו דברי הספר הלז עלז לבו ויגל כבודו ורוח המליצה על פניו יחלוף וכה אמר.
אור יקרות ראתה עיני כי נראה אליה זוהר טוהר אור הלבנה כאור החמה פירוש חרוץ יקר מחרוץ למגלת אסתר ולו יתר שאת על פירושי הקדמונים. חכמים ונבונים. אסתר קרקע עולם היתה עד עת בא דברו בהלו נרו יחרוש יפתח ישדד אדמתו ויעזקהו ויסקלהו ויטעהו שורק ויהי לגפן אדרת ענפה ופוריה אז ראה ויספרה הכינה וגם חקרה ליהודים היתה אורה לו זרוע עם גבורה בכל מכל כל איבעית אימ' מקרא. איבעית אימא סברא. חכו ממתקים וחלק משמן טוב וארשת שפתיו זבת חלב ודבש היא וזה פריה. צבי לכל הארשו"ת מצא חן במד"בר זה דודי שלח ידו מן החור אל עץ הדעת והשיגה ידו ולקח גם מעץ החיים ואכל ויחכם שלמה ועל מאורת חומת דעת חכמה ומוסר. ידו הדה. לתורה ולתעודה. באשרי כי זכיתי לראות המראה הגדול הזה ושמחתי על גורל ימין גורל של שם אשר עלה בגורלי עטרות לי אענדנו. ומשירי אהודנו. אני אני הוא המדבר אחי הכלה המהוללה יוסף הכהן. ידיד שת תמורת תשורת מגדים לדודיו בפורים דברים ערבים. וחקק וזקק כזהב מזוקק דרשת מגלת צבית אהבים. סתרים ורזים ודברי חכמים הלא הם בקרבה בחכמה כתובים. פשטים ישנים וחידות נבונים לנגדה כמר מדלי נחשבים. כלולים בתוכה אמרים נכוחים מנופים וטובים ונפש משיבים. הלא היא ברבת בני דת כמו בת ובלתה כניצוץ והיא כלהבים. נבונים ונוגנים יתנו זמיריו ואצים לשרתו בפנים צהובים. ישיתו אלהיו ברכות לשומעיו ויהיו ילדיו בשמות נקובים. מנות הלוי