הוציא עליו שט"ח בעד אחד ולוה טוען פרעתי ה"ז מחויב שבועה ואינו יכול לישבע ומשלם וכו'. כתב הרב המגיד ז"ל ואף כן נראה מדברי קצת המפרשים ז"ל שכל מי שבא לפטור עצמו מדברי עד אחד בטענה אחרת שאינו מכחיש בה העד קרוי מחויב שבועה ואינו יכול לישבע משלם וכו' ומהרימ"ט ז"ל בח"א סי' ט' כתב בתוך התשו' וז"ל ואני בעניי לא מצאתי מי שיפרש כך בברור אלא רשב"ם וכו' יעו"ש. ולענ"ד לעת כזאת מצאתי שכן כתב הרמ"ה בשי' שם בפ' חזקת הבתים סי' נ"ח וז"ל שמעינן מהא דרבי אבא דכל היכא דשנים מחייבים אותו ממון אחד מחייבו שבועה להכחיש את העד אי אודי במאי דמסהיד סהדא אע"ג דטען טענתא אחריתי לאפטורי בגווה הו"ל מחויב שבועה ואינו יכול לישבע משלם וכו' יעו"ש וכן פסק רש"י בפ' שבועת הפקדון דף ל"ב וז"ל לישתבע שבועה שהעד מחייבו והו"ל כגזלן והמתחייב שבועה ע"פ עד אחד צריך לישבע על מה שהעד מעיד ולהכחיש את העד וזה אינו יכול לישבע שהרי מודה הוא לדברי העד וכו' ובד"ה הו"ל מחויב שבועה ואינו יכול לישבע משלם יע"ש וכ"כ לקמן דף מ"ז כלשון רשב"ם ז"ל שהביא הרב ז"ל וז"ל לישתבע את השבועה שהעד מחייבו אינו יכול וכו' והא ליכא למימר לישתבע דדידיה חטף שאין זו שבועה המוטלת עליו ע"כ הרי להדיא כדברי רשב"ם ולא ידעתי למה לא הביא רש"י שכ"כ בב' מקומות ודוק.