לסוסתי. דן יחידי כו'. לפי שהוא דן יחידי שהוא יחיד בעולם ואין מי שימחה בידו כל מה שהוא חפץ הוא עושה כן הוא בהדיא בילקוט איוב:
ה"ג דייך פפיס שלא להשיב כו'. פי' שעל משפטי ה' אין להשיב שהכל בדין אמת ועיין בילקוט איוב ולקמן:
בין מיתה לחיים. דרש רם ונשא רם כד"א רמה בים רמז למיתה ונשא רמז לחיים והתנשאות לכל ראש:
דכתיב ה' אלהים אמת. חוזר למעלה שאין להשיב על משפטי ה' דכתיב וה' אלהים אמת וכדמפרש ואזיל:
כל מקום שנאמר וה' הוא ובית דינו. וזהו בצבא גדול וכאן כתיב ה' אלהים אמת:
מהו אמת. כלומר למה הוא אמת:
אלהים חיים כו'. כי מי שאינו חי לעד אינו אחד אמת אלא עובר וכוזב ופוסק וכן הם דיניו ומשפטיו בל ידעום אמתתן וכמו שהאריך בזה בעל חובות הלבבות בשער היחוד:
ה"ג בכל מקום שכתוב מאמר זה וה' הוא ובית דינו ולא גרס כביכול והוא קל להבין:
זה בנין אב. שהרי שם של ארבע רחמים ואין רע כ"א בהסכמת בית דין הקשה:
רשום. משמע רשימה בעלמא שעדיין אינו על גומרו ועל אמתתו ועיין בפ' מצות חליצה ובב"ר פ' כ"א:
ולמה הוא אמת. למה חותמו במלת אמת: