זו בית גוברין. פירש"י שכל האפרכיות של אטליא היו לשרים ואין כל המקומות משועבדים אלא למס ולא יותר אלא כל מקום ומקום לשר שלו ולאלוף שלו:
מן שמיניא. פי' הערוך העשירים וכדלקמן מאנטונינוס:
מן הן מתעברא כו'. מהיכן נעשה הארן שמינה שמגדל שמינים אלו מן הטל שמן הטל נתברך הכל וכן מצאתי שוב פירושו באב"א ובילקוט לא גרס ליה:
בנין דטסוורתא כו'. בשביל שאוצרות המלך חסרים תרגום של מזוינו מלאים תיסבריא פי' אוצרות המונחים בזוית כן פי' הערוך:
מה נעביד כו'. מה נעשה שנמלא האוצרות:
נסביה כו'. לקח ר' את השליח והכניסו לתוך הפרדס והתחיל לעקור צנונות גדולות ונטע במקומם צנונות קטנות:
ה"ג בילקוט ובפי' רש"י וכן מוכח לקמן ושתול דקיקין תרדין רברבין ושתול דקיקין חסין רברבין ושתול דקיקין אמר ליה הב כו':
תרדין. פירש רש"י סילקא:
חסא. חזרת:
אמר ליה השליח לרבינו תן לי איגרת וכתוב בתוכה תשובה למלך:
אנטיגרפא. פירש הערוך כתב איגרת וע"ש הקולמוס שנכתב בו נקרא כן:
סלק לגביה כו'. עלה השליח אל המלך וא"ל המלך היכן כתב איגרת א"ל לא נתן לי כלום:
ולא עבד כו'. ולא עשה לפניך כלום:
ה"ג א"ל נסבני כו'. לקחני והכנסני לתוך הפרדס והתחיל עקר כו':
מיד הבין. המלך הבין מה שרמז לו רבי והתחיל והוציא והעביר דוכסין הישנים ונטל את שלהם והכניס חדשים תחתיהם ונותנין לו ממון הרבה שחד עד שנתמלאו האוצרות כ"פ הערוך ערך שמן: