[יעשה מדה למים גרסינן וכן לקמן פ' כ"ח]
יקוו כו'. דרש מדכתיב יקוו בלשון כבד ולא כתיב יקוו לשון קל פירושו יהיו נקווים לצרכי לעתיד לדור אנוש ודור הפלגה כו':
[שבנה פלטין במגילת איכה בפסוק פרשה ציון גרס שבנה פלטין ע"ג ביבורין של מים וזהו דמסיים תחזור הפלטין לכמו שהיתה כלומר תחריבן למים אבל לקמן פכ"ח ובילקוט ובמדרש תהלים ובס' בחיי ל"ג ליה וכן בגי' רש"י אינו וע"כ צ"ל הא דמסיים תחזור הפלטין לישב בהן האלמים שישבו בהן מקודם וכ"ה בנמשל ודו"ק]:
במנולין. פירש"י והערוך בסודרים שעל ראשם שמסירין אותו מראשם מפני כבוד המלך כמנהג ארץ אדום:
אלא מן המים. שלא היה אז בעולם רק מים:
דור הפלגה. שגם הם נידונו במים כדלקמן בפ' כ"ח [וכ"ה לעיל פ"ד אבל לקמן בפ' זו ובמגילת איכה ובילקוט ובמדרש תהלים ל"ג לי']:
ויבאו אותן כו'. והם המים במדרש איכה גרס ויבאו המים:
ויהי הגשם. ודור אנוש גם המה הציפן המים וכן דור הפלגה כדלקמן בפכ"ח]:
הגשם. פירש"י הגשם משמע שהיה מששת ימי בראשית מדלא כתיב גשם: