הוא לא נתכוון כו'. עוג לא נתכוון לשם שמים במה שבשר לאברהם שנשבה לוט:
אמר עוג בלבו אברהם קוניון קנאי כלומר נוקם כמה דאת אמר בקנאו את קנאתי:
[להרוג את הצדיק גרסינן]:
והוא מעבר אחד לצד אחד. כלומר שקול כנגד כולם:
משיח. מדבר:
[במשריא דמימרא. עי' בפירש"י וברמב"ן בפ' זו]:
באילפארן אתרא בו'. מקום יש ששמו ממרא ולכן אמר אילוני ממרא כלומר מישור של ממרא כמו איל פארן ודומיהם שכל המישור נקרא על שם העיר שהמגרש צורך העיר:
גברא הוא. ולכן אמר אילוני ממרא היכל ופלטין של מלך:
שהמרה. לשון מרי ורוגז שהעיז פניו נגדו ואמר לו שימול כדמפרש ואזיל כן מצאתי בפירש"י:
ומסיים וכו'. לשון סוף וקץ כלומר שתשאר ביד אויביך שישמעו כי חולה אתה ויבאו עליך ויהרגוך ובילקוט גרס וסרס עצמך. והיה סבור שיסתרס מזה ויהיה לו לקלון בין אויביו והרב ר' אליה מזרחי גרס הולך וממאיס עצמך בין שונאים:
אין אתה שומע כו'. בתמיה: