הודיע דרך ארץ כו'. קרי ביהידע בחירק תחת היו"ד:
נשלה. נגרש ונפרד כד"א כי ישל:
חיויא כו'. חוה דרש מלשון חיויא שהוא נחש וכך אמר הנחש היה נחש ומסית שלך ואת היית נחש ומסית שלי. [וכך דרש נמי לעיל]:
ותאומתו. דרש את לרבות. ואצל הבל כתוב שני את. את אחיו את הבל:
חמת לה כו'. כשהאשה רואה שיולדת בנים אומרת הרי קנין בעלי שמעתה אל יעזבני כ"מ בפירש"י:
אלא את ה'. פי' עם ה' וכדמפרש והולך:
א"ל כי לא כו'. גם אלה דברי רבי עקיבא הם:
מכם. קדייק שמצד עצמו אינו רק אלא מצדכם כו':
אדם נברא מאדמה כו'. וזהו נעשה אדם שבבריאת אדם נבראת חוה גם היא שאח"כ לוקחה ממנו ומכאן ואילך בנים יולדו להם דרך משפיע ומקבל בצלם ודמות השפעת כל הנבדלים עד ה' יתברך וכן הוא לעיל פ"ח:
ולא שניהם כו'. שהקב"ה נותן בו הנשמה וזהו את ה' עם ה' ובעזרתו שזרק בו נשמה ואיש נאמר על קין כמו שפירש"י בסדר זה וזהו שנאמר איש הרגתי לפצעי: