ר' נחמיה אמר. כך אמר הקב"ה לא כדינו כו':
ממי ללמוד. שכן לא יעשה:
גלגל חמה. פירש"י בשבילו כדי שידעו הכל שתלה הקב"ה את דינו ולא רצה להרגו:
הצרעת. פי' האב"א בזה ידעו הכל שקבל את דינו שהמצורע חשוב כמת:
כלב כו'. מצאתי בפירש"י לשומרו מן הרצחנים:
קרן. י"ל סימן שהקב"ה ריחם עליו והצמיח לו קרן ישועה ורחמים:
אות לרצחנים. שממנו יראו עונש הרוצח שכבר יהיה להם ממי ללמוד:
אות לבעלי תשובה. שאם ישובו יקבלם הקב"ה שהרי קבל לקין כששב והודה:
ברפיון. פירש רש"י ז"ל מרופרף להלך ביסורים לכת נד כדכתיב ויצא קין מלפני ה' וישב בארץ נד ולא רצה ליפרע ממנו עד שבא שעתו שבא המבול ושטפו ובערוך פירש באויר אויר בלע"ז ריפ"א. [וכ"מ בש"ר פ' ל"א ובמדרש קהלת בפ' אם יוליד איש מאה וכעין זה הביא הילקוט בשם מדרש אבכיר ס"פ בראשית על שמחזאי שעשה תשובה ותלה עצמו בין שמים וארץ כו']: