ברשותו. של הקב"ה כשירצה לא יראה האדם מאומה בעינים פתוחות:
שדבר עמן. פי' הכירו שמלאך ה' הוא לפי שדבר עמו בחזיון לילה והכירו בהכרת פניו ענתה בו וזהו לאפיו פי' בשביל הכרת אפיו:
ה"ג על מה הכית וכי דקיון של אתון כו'. דקיון פי' עלבון וגנאי ומה לו לתבוע עלבונה וכי קרוב או גואל הוא לה:
[ה"ג מידו אלא אמר לו]:
ה"ג לעוקרה שיש לה זכות וברית אבות עאכ"ו:
יראה ראתה כו'. ירט דורש בלשון נוטריקון:
ה"ג בא"ת ב"ש מגן. פירושו נתבאר בתנחומא שיצא להיות מגן על האתון וה"ג התם באתי לעשות לה מגן שכן ירט בא"ת ב"ש מגן ולי נראה שצריך להגיה שם לעשות לך מגן כי מלאך רחמים היה ויצא לשטנו כדי שישוב לביתו ולא יאבד כמו שנתבאר למעלה:
שהיה רשע ערום ויודע גרסינן:
[ואח"כ ויקרא גרסינן]:
ועכשיו כו'. בעיניך שאתה מלאך דאל"כ אם רע בעיני ה' מבעי ליה ועוד הלא כבר אמר לו כי בעיניו היה רע שאמר כי ירט הדרך לנגדי לפי פשוטו ומהו אם רע בעיניך:
שחלקך עמהם. דאל"כ עם האנשים למה לי ועוד שעשה אותו טפל להם ולא הוא העיקר אצלם: