לעיני כל ישראל, נ"ל הסמיכות לבראשית ברא אלקים דאיתא בגמ' [הוא בשהש"ר פ"ה ג] קול דודי דופק פתחי לי אחותי כו' פתחי לי כחודה של מחט ואני אפתח לכם כפתחו של אולם, ואיתא בתיקונים [ע' ע"ב] פתחי לי באות ב' אחותי באות א' רעיתי באות ר' יונתי באות יו"ד תמתי באות תי"ו שראשי באות שי"ן והם ר"ת בראשי"ת, נמצא דתיבת בראשית מורה על התשובה שהיא קדמה לעולם.
והנה כל זמן שלא נשלמה התורה נאמר ולא נתן לכם ה' לב לדעת עד היום הזה, כי כל זמן שהיה משה רבינו ע"ה בחיים חיותו היה הוא חופף עלינו והיה לנו על מי להשען שהוא היה שושבינא דמלכא מן ההר אל העם לקרבן תחת כנפי השכינה, ועכשיו שנסתלק ממנו אנחנו צריכים להתחזק ביראת ה' בתשובה ומעש"ט, ולזאת אמר כאן ולא קם נביא עוד כמשה ואין לנו עוד רועה נאמן כמוהו, ולכך מה יש לנו לעשות, רק לעיני כל ישראל בראשית שמורה על התשובה, כי אין לך דבר שעומד בפני התשובה.
חידושי אגדה לברית מילה
וזאת הברכה כו', בדרך פשוט קאי על זאת בריתי דמסוגל לקרב הגאולה והיינו בזאת יבא אהרן כו' ועכשיו בירך אותם בענינים השייכים עכשיו כי שמרו אמרתיך דקאי על המילה כמ"ש שש אנכי על אמרתיך והיינו בריתך ינצורו בזכות ששמרו מצות ברית מילה ע"כ ברך ה' חילו שיוסיף כח ובריאות הגוף וגם פועל ידיו תרצה שיצליח במו"מ, ועוד דצריך להבין הלשון דהול"ל ויברך משה את בני ישראל אבל מ"ש וזאת הברכה בה"א הידיעה משמע שהזכיר כבר איזה ברכה, גם ל"ל להזכיר שהיה לפני מותו הלא מבואר להדיא במקרא אח"כ, ונ"ל דבאמת כבר בירך אותם משה ה' יוסף עליכם כו', רק ברכה הנ"ל היה בעניני עולם הזה ועכשיו שהיה לפני מותו בירך אותם בעניני עה"ב, וע"כ התחיל בתורה ה' מסיני בא כו' וזש"ה וזאת הברכה אשר ברך כו' הי' לפני מותו לכך ברכם ברוחניות.
וכמו כן מצות ברית מילה היא בב' אופנים ערלת לב וערלת בשר ובמצרים לא היה להם לא תורה ולא ברית מילה ורק שבט לוי לא פסקה ישיבה מהם וגם קיימו מצות מילה וגם במדבר מלו את בניהם אע"ג שהיה סכנה בדבר לא חשו לזה ועשו במסירת נפש וכמ"ש לעיל בפ' תולדות, וזש"ה כי שמרו אמרתיך שעסקו בתורה וגם בריתך ינצורו שקיימו מצות ברית מילה שמסרו את עצמם על קדושת השם והיינו משום האומר לאביו ולאמו לא ראיתיו כו' ובניו לא ידע וע"כ זכו לזה שיורו משפטיך ליעקב דהיינו לתורה וגם ישימו קטורה באפך דמצות מילה היא כמקטיר קטורת ומזבח כפרה כמ"ש בעוללות אפרים אשר נסיתו כו' תריבהו כו' דבתורה כתיב אשר ידברו את אויבים, כמו כן בברית מילה נעשה שלום כי שמרו לשון המתנה מתי יבוא לידי ואקיימנו ולכך כתב והיה עקב תשמעון כו' ושמרתם ועשיתם שתכספה נפשכם להמצות כ"כ לצפות מתי יבוא לידכם אז ושמר לך כו' את הברכה כו'.
נעילת שערים
זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו, במדרש [שהש"ר פ"א] איני יודע במי נשמח אם בהקב"ה אם ביום כשהוא אומר נגילה ונשמחה בו הוי אומר בהקב"ה ולא ביום, והוא תמוה, והנ"ל דאיתא במדרש סוף אמור דשאל ליה מינא לר"ע הא כתיב חדשיכם ומועדיכם שנאה נפשי והשיב חדשיכם ומועדיכם ולא חדשיי ומועדי, והנ"ל דאיתא עוד במדרש אמרתי להוללים אל תהלו אוי להם לרשעים שרוצים לשמוח בעולמם אדה"ר לא שמח בעולמו כו' הקב"ה לא שמח בעולמו שנא' יהי כבוד ה' לעולם ישמח ה' במעשיו, שמח לא נאמר אלא ישמח אימתי ישמח במעשיהם של צדיקים לעתיד לבא, וא"כ צריך להבין מה זה שנצטוינו והיית אך שמח ואומרים בי"ט זמן שמחתינו ולשמחה מה זו עושה כיון שאין רשות לשמוח.
והענין הוא דיש שני עניני שמחות הא' שמחה של מצוה והב' הוא שמחה של עצמו ששמח באכילה ושתיה ושחוק, והחילוק הוא כמ"ש בספר בינה לעתים ע"פ ישישו בשמחה כי אותה של מצוה היא מרחבת דעתו של אדם ואפילו אחר גמר השמחה לעולם נשאר השמחה בלבבו וטעמו שזוכר שאותו יום אמר הלל או נשמת או התפלל שמונה בכוונה גדולה והוא משמח את עצמו וזוכר הטעם הנאהב והנחמד כמ"ש עולמך תראה בחייך, משא"כ בשמחה גשמיות שהוא להיפך שמתחלה יושבין לאכול ולשתות בטוב לבב ואח"כ למי אוי ולמי אבוי כו' מכין זא"ז וכמ"ש באלשיך גבי פרשת נזיר. וז"ש וצדיקים ישמחו לפני אלקים אזי ישישו אח"כ באותה שמחה.
וזהו שאמרו שאין הקב"ה שונא רק חדשיכם ומועדיכם שעושים לעצמן, וזה"ש איני יודע במי נשמח אם בהקב"ה אם בחציו לה' דהיינו אותה שמחה של מצוה או ביום דהיינו בשמחת עצמו שנא' עליו חציו לכם, כשהוא אומר נגילה ונשמחה בו פי' שגם אח"כ נגילה ונשמחה להבא, ע"כ בהקב"ה ולא ביום שאין השמחה תמיד רק בהקב"ה ושמחה של מצוה שעומדת לעד.
בנל"כ ולאאע"י: אברך את ה' אשר עד כה עזרני ויה"ר שכאשר זכינו לסדר הספר הקדוש הזה כן נזכה לעשותו לקיים מילי דאבות וזכות אאמ"ו הגאון המחבר זצ"ל ואמי מורתי הצדיקת המפורסמת מרת חי' רחל בת הרבני מהו' משה זצ"ל יעמוד לנו וליו"ח ולכל בני משפחתינו ולכל אחב"י להתברך בבני חיי מזוני רויחא ולא ימיש התורה מפינו ומפי זרעו וזרע זרעינו עד עולם אוכי"ר, השי"ת ירחם עלינו ויקרב קץ גאולתנו במהרה בימינו יראו עינינו וישמח לבינו באומר לציון מלך אלקיך ויפתח לנו שערי צדק אויכ"ר.