החולץ ליבמתו. בחולץ תוך ג' איירי כדדייקינן בגמ' הכא דקתני ונמצאת וכ"כ התו' ריש פירקין ועיין לקמן:
ופסלה מן הכהונה. כתב הנ"י ואפי' בדיעבד מפקינן לה אם נשאת לכהן ולא ידעתי מנין לו זה דהא אנן קי"ל כר"ל בהא דחליצת מעוברת לא שמה חליצה ולדידיה מפרש בבבלי הא דקתני ופסלה מן הכהונה מדרבנן ולחומרא בעלמא וע"כ דלכתחילה קאמר דהא כל חלוצה אינה אלא מדרבנן כדאמר לעיל פ"ב דף כ"ד ומנא לן דאפי' בדיעבד תצא ואם נאמר דסמך עצמו על דברי התו' שכתבו בד"ה ונמצאת וא"ת א"כ אם אין הולד של קיימא אמאי אסור בקרובותיה דתוך ג' חדשים לאו חליצה היא כדתנן לקמן כו' ואר"י דנהי דלאו חליצה היא מ"מ אסור בקרובותיה כיון דמדאורייתא הוי חליצה אבל מכל זה אין מוכרח די"ל דהתו' כתבו כן אליבא דר' יוחנן דס"ל דחליצת מעוברת שמה חליצה בדיעבד ונהי דלאו חליצה היא דקאמרי אלכתחילה קאי ואהא דאמר שם כל שאינו עולה לייבום אינו עולה לחליצה וההיא סוגיא אליבא דר' יוחנן אתיא כדמפרק שם אליביה דף מ"א וכן מוכח מדבריהם דמסיימי שם ועוד דדיעבד אם חלצה אפי' מדרבנן אינה צריכה חליצה אחרת דאמר לקמן יבמה שחלצו לה אחין בתוך ג' צריכה להמתין ג' חדשים משמע דלא בעיא חליצה עכ"ל דקשה מאי מייתי ראי' מהתם דלאו במעוברת איירי למתני' דהכא דמעוברת עסקינן ולר"ל צריכה חליצה אחרת אלא ע"כ דשיטתם אליבא דר' יוחנן היא וכסוגיא דלקמן אבל לדידן דקי"ל כר"ל בחליצח מעוברת דצריכה חליצה אחרת דלאו חליצה היא כלל ובחולצת תוך ג' ולאו מעוברת אינה צריכה חליצה אחרת וכ"כ הרמב"ם ז"ל בפ"א מהל' יבום הל' י"ט אין ראיה משם למשנתינו והא דלר"ל אסור בקרובותיה טעמיה נמי משום הא גופה דהואיל ואינה חליצה היא עדיין זיקתו קיימת וכמ"ד יש זיקה וכ"כ הרשב"א ז"ל לתרץ על האי דלא אקשי בגמרא לר"ל אמאי אסיר בקרובותיה אבל בדין לפסלה מן הכהונה ואפילו בדיעבד ונשאה לא שמענו לר"ל ולא ראינו לגדולי הפוסקים שדברו מזה ומדברי הרמב"ם ז"ל משמע נמי דחליצת מעוברת לאו חליצה היא כלל שכתב שם הל' כ' החולץ ליבמתו ונמצאת מעוברת וילדה אם היה ולד של קיימא הרי זו כמי שלא נחלצה לו מעולם ומותרת לכהונה ומותר בקרובותיה ואם הפילה או שלא שהה שלשים יום אחר שנולד חוזר וחולץ לה הוא או אחד מאחין שחליצת המעוברת אינה חליצה וביאת המעוברת אינו יבום ע"כ הרי שלא הזכיר אלא שצריכה חליצה אחרת ומפסול כהונה לא כתב כלום אם אין הולד של קיימא ומדבריו משמע דהא דכתב שחליצת המעוברת אינה חליצה אואם הפילה נמי קאי וע"כ דסבר הרמב"ם ז"ל הא דקתני במתני' ופסלה מן הכהונה לכתחילה הוא אלא שסתם דבריו בזה והדבר צריך תלמוד ומצאתי בד"מ סי' קס"ד וז"ל מצאתי כתוב בהגה"ת האלפסי ריש החולץ חליצת מעוברת פסולה מיהו פוסלת מן הכהונה כשאר חליצה פסולה וכן הוא במשנה ריש פרק החולץ ע"כ אלא דאפשר לדחות דלכחחילה נמי קאמר וצל"ע דמנא לן לעשותה כחלוצה ודאית ולכופו להוציא ואין לומר דממ"נ אסורה לכהן הואיל דצריכה חליצה אחרת דהא משמע מדקאמר ואפי' בדיעבד מפקינן לה ש"מ דמשום האי חליצה מפקינן לה ונ"מ להיכא דמת החולץ קודם שחלץ לה חליצה אחרת ואין שם אח אחר שתזקק לו: