הזורע תרומה. קנסו בו שלא יהנה בקיסמין. לכאורה יש לדקדק דהא ברישא דתנינן במזיד יקיים ומפרש דקנסו בו שתיבטל שדהו על גב תרומה וא"כ ה"נ נימא כן דיהא הקנס שתהא כל השדה תרומה ויקיים אבל הא ליתא דהרי עיקר הגזירה שגזרו חכמים על גידולי תרומה תרומה מטעמא דתרומה טמאה ביד כהן הויא שמא ישהא בידו כדי לזרעה וירויח מה שהחולין הגדילין יותר שוין הן מהתרומה ובין כך אתי לידי תקלה שיאכלנה לפיכך אמרו שגם הגידולין תרומה הן כדאמרינן בפ"ק דשבת גבי י"ח דבר וא"כ הואיל ורוב הזורעים תרומה כהנים הן והלכך ברישא דזרע במזיד קנסו בו שיקיים ותהיה השדה תרומה ולא כמו שנתכוין למכור הגדולין בדמים יקרים אבל בפשתן שהעיקר הוא הקיסמין אם אתה אומר שתעשה כולה תרומה אכתי יזרע כדי ליהנות מהקיסמין ולפיכך אמרו דלעולם יופך וזה שכתב הרמב"ם בדין זה רפי"א בהלכה כ' קנס קנסו בו שלא יזרע ויתכוין ליהנות בעציו וכדאמרן דסתם זורע התרומה כהן הוא ובו הוא דשייך לומר שלא יזרע במתכוין ליהנות בעציו ולפיכך אין תקנה שיקיים ותהיה הכל תרומה דבפשתן רוצה הוא בכך: