כל תענית שב"ד גוזרין להפסיק אין עוברות ומניקות מתענות בם וכו'. הא דקאמר נראין דברים וכו' מבואר היטב הכל בפנים ולבסוף דקאמר אתא ר' בא בר זבדא וכו' וקאמר בשם ר' יוחנן ואפילו גזרו וכו' אין עוברות ומניקות מתענות בם א"נ משמע דאין מתענות לא בג' ראשונות ולא בשניות. והבבלי דף יד גריס תני חדא עוברות ומניקות בראשונות וכו' ואמר רב אשי נקוט אמצעייתא בידך דמיתרצן כולהו. כך היא גי' רש"י והרי"ף והרא"ש ז"ל שכתבו גם כן כרש"י ז"ל שאינן מתענות אלא באמצעות ולא בראשונות ולא באחרונות וכ"כ הטור בסי' תקעה. והרמב"ם ז"ל כתב בפ"ג מהל' תענית בהל' ה' בז' אחרונות שבאלו הז' בלבד עוברות ומניקות מתענות אבל בשאר התעניות אין מתענות וכתבו המפרשים ז"ל שהוא גורס אמר רב אשי נקוט אמצעיתא בידך והיינו ברייתא אמצעיתא ואחרונות ממש הן. ומ"ש הב"י שם ובירושלמי אמרו שמתענות בראשונות ובאמצעיות ולא בשבע אחרונות ולדברי הכל חולק על תלמודא דילן ולא קיי"ל כוותיה ודברי התוספתא הן הכתוב כאן אבל דעת הש"ס כהאי דמסיק אתא ר' בא בר זבדא וכו' בשם ר' יוחנן וכו' וא"כ אין מתענות בראשונות ובשניות וזה קצת סיוע לגי' הרמב"ם ובאחרונות פסק כרב אשי בגמ' דילן דאיהו ס"ל הכי: