הדא הוא דכתיב וארון ברית ה' ומשה וגו'. היפ"מ פירש דמייתי ראיה שאותו שהתורה נתונה בו לא היה יוצא עמהן למלחמה שאלו היה דרכם להוציא עמהן היו המעפילים מוציאין אותו בע"כ דמשה כמו שהלכו למלחמה בע"כ וכבר הקשה עליו הרב בעל יופי מכלול ז"ל דאיך יעלה על הדעת שיכנסו המעפילים לפני ולפנים אחרי שאמרו הננו ועלינו אל המקום אשר אמר ה' כי חטאנו ולהוציא בחזקה משם ארון הקודש ולפיכך פירש כמו שפירשתי בפנים אלא דלפ"ז היה נכון לגרוס הדא הוא דכתיב כו' אחר וזה שהיו שברי הלוחות כו' א"נ דגרסינן זה שהיה כו' והדא הוא דכתיב אדבתרא קאי והכי איתא בספרי פ' בהעלותך וארון ברית ה' נוסע לפניהם זה שיצא עמהן במחנה והיו בו שברי לוחות שנאמר וארון ברית ה' ומשה לא משו מקרב המחנה. ומינה שמעינן נמי דשני ארונות היו שהרי הארון שבו לוחות שניות לא היה נוסע לפניהם כדכתיב ונסע אהל מועד מחנה הלוים בתוך המחנות. וקרבן העדה עשה עצמו כאלו הקריב את קרבנו וכתב שם מעצמו על הא דמביא היפ"מ הברייתא דמלאכת המשכן דמייתי ראיה דשני ארונות היו מדכתיב וארון ברית ה' וגו' ונראה לי שכוונת ראייתו דהא כתיב כאשר יחנו כן יסעו ובחנייתה היה ארון באמצע המחנה ועוד כו' אלא ודאי דשני ארונות היו וזה ברור ע"כ וכאלו באו עלינו בעקיפין ובהוכחה לברר דבריו והשמיט רישא דקרא דמפורש בהדיא ונסע וגו' בתוך המחנות ומבואר בספרי הוא וכן בברייתא דמלאכת המשכן. ושם קאמר לריב"ל דהארון שהיה עמהם במחנה בו היה נתון הס"ת וכן הוא בתוספתא מביאים התוס' ד"ה מפני ובזה פליג אדהכא:
סכך שהיה בקירוי. מה שפירשתי בפנים הוא מדברי התוס' פ' הדר דף ס"ה ומסיימי שם ואי הוה גריס בירושלמי שהיה שלא בקירוי כלומר אלא בתוך היריעה ניחא טפי: