לתוך ביתו לא לתוך חצירו. בעל העיטור הביא לזה בדיני חוב מלוה על המשכון ח"ג וכתב על עשר השערים שביאר הרי"ף ז"ל על דינא דמתני' ודכוותיה. ויש לנו להוסיף שני שערים במשכן חבירו שלא ברשות האחד אם עדים מעידין שמשכנו בשוק או שנכנס לחצר וראוהו שנטל משכון ולא ידעו כמה אע"פ שראוהו שנטל נשבע ופטור והשני אם נכנס לביתו לדבר אחר ולא למשכנו וראוהו שנטל וכלים תחת כנפיו אף בזה נשבע ופטור והכי גרסי' בגמרא דבני מערבא לתוך ביתו וכו'. ולפי מה דכתב הטור בסי' צ' בשם הרמ"ה ז"ל לפרש להך דהכא דלכאורה פליגא אגמרא דילן דלא מפליג בין בית לחצר וכדי להשוותן צריך לפרש דלא ממעט חצר לגמרי וכו' וכדפרישית בפנים לפ"ז נכללו שני השערים במה שמוסכם מהפוסקים ז"ל דמה שדרך להניח בחצר א"כ היינו ביתו וכן אמרו למשכנו דוקא. ובודאי גם משכנו בשוק שכתב אינו בכלל נשבע ונפטר ואין ללמוד מכאן לפי דעת הפוסקים ז"ל והרי דין זה נתבאר בסוף פרק דלעיל חד בר נש קם עם חבריה בשוקא וארים סבינתיה וכו' והוא ז"ל בעצמו הביא לזה לעיל שם אלא דדעתו ז"ל לחלק בין יודעים כמה או לא ומדברי הרמב"ם ז"ל משמע דבכל שמשכנו והוציאו בפני עדים אינו יכול לטעון עליו ואפי' בביתו ושלא בפניו דג"כ הדין כן וכשמואל התם דהיכא דלא הוחזק המשכון בידו אמרינן ליה הב ליה סבינתיה וזיל דון עימיה ודין זה מתבאר בדבריו בפ"ד מהל' גזילה בהל' י"ב ראוהו עדים וכו' שכל הנכנס וכו' לפיכך מחזיר הכלים לב"ה ואין כאן שבועה שהרי עדים ראו מה גזל ואחר שיחזיר חוזר ותובע את בה"ב בכל מה שיטעון והדין ביניהן. וזהו ג"כ כשמשכנו בשוק בפני עדים דמאי שנא:
נכנסו שנים למשכון וכו'. דין זה אינו מבואר להדיא מיהו למאי דבארתי בפנים א"כ לפי מה דמסיק נכללין הדינים דנגזל ודנחבל כמבואר בדברי הפוסקים ז"ל דאם שנים נכנסו למשכנו בשביל עצמן א"כ כאחד שנכנס בכל חילוקי דיניו הוי ואם אחד הוא שמשכנו בפני חבירו כדפרישית דהיינו ספיקא דהש"ס לענין הבה"ב ואם הוא נאמן לטעון עליו וא"כ ג"כ דינו מתבאר לפי דעת הפוסקים ז"ל דהא איכא הכא עד אחד שידע שנטל ואם הוא מודה להאחר שנטל אלא שטוען עליו צריך להחזיר והיינו נסכא דר' אבא התם בפרקין ובכמה מקומות ואם מכחישו נשבע להכחיש העד ואם האחר אומר שאינו יודע אם נטל או לא נטל א"כ חזר הדין לנכנס לבית חבירו למשכנו והרי עדים מעידין שנכנס ושראוהו כלים תחת כנפיו דהא ע"כ זה צריך לשיכול הבה"ב לטעון עליו ובשבועה. וכן דין דנחבל מבואר הוא כדפרישית בפנים: