1
שמונה שרצים האמורים בתורה. והחובל וכו'. כדפרישית והוא דעת הרמב"ם ז"ל והוא עיקר. ורש"י ז"ל פי' דיש להן עור וכו' והויא ליה תולדה דשוחט ל"א כיון דיש להן עור נצבע העור בדם הנצרר בו וחייב משום צובע וכבר בארתי לעיל פ' כלל גדול ד"ה הדא אמרה העושה חבורה ונצרר בה דם חייב וכו' שמה שאמרו בזה אינו מוסכם ונסתר מהאי דר"ל דהתם לקמן וע"ש שתירצתי כל מה שדקדק הרמ"ך והוכחתי לדעת הרמב"ם ולטעמו דפוסק דחובל חייב משום מפרק ולשוחט משום נטילת נשמה כדשמואל ולא כרב ותמצא שם הכל מבואר בס"ד: