1
נתנה עיניה ביפה ונדרה מן הרעה ה"ז יפר. בבבלי דף פ"ב אמר שמואל נדרה משתי ככרות באחת מתענה ובאחת אינה מתענה ופי' הרא"ש והר"ן שהאחת פת נקייה והאחת פת קיבר ואינה מתענה בה מתוך שהוא מפר למתענה מפר לשאינה מתענה ורבי יוחנן אמר מפר למתענה ואינו מפר לשאינה מתענה ופסק הרמב"ם ז"ל בפי"ב כרבי יוחנן וכתב הכ"מ ואע"פ שאפילו נדרה ממין רע ולא טעמה אותו מעולם מפר כמו שנתבאר בסמוך י"ל דשאני התם שלא נדרה אלא מאותו מין בלבד אבל הכא שנדרה גם מדבר שמצטערת עליו מוכחא דלית לה עינוי באידך כיון שהוא הפר לה ההיא דמצטערת עליה א"נ שאני התם דנדרה מהמין כולו אבל הכא דלא נדרה אלא מככרות אלו לבד לא עכ"ל לתירוץ הראשון ניחא דלא פליג האי ש"ס לשיטת רבי יוחנן אש"ם הבבלי דהכא בלא נדרה אלא מן הרעה מיירי והילכך יפר: