ולמדין מן הכנענים. הכא דחי לה בפשיטות דאין מלמדין מהן. ומיהו בש"ס דילן בשמעתתא דערוגה בפ' ר"ע (דף פה) משמע דלמדין מהן כדדריש התם לא תסיג גבול וגו' גבול שגבלו ראשונים לא תסיג וכדמפרש התם על אמוריים והחוים שהיו בקיאים בענין זה ומזה יש לומר דפירושא דשתים כנגד שתים וא' יוצא זנב אליא בפלוגתא זו דשיטתא דהאי ש"ס סובר דאין למדין מהן והלכך בעינן טעמא אמאי מחשבינן ליה לכרם ומפרש רבי יוחנן דהיינו טעמו דאת רואה כאילו אחת נטועה כאן וכלומר כנגד היוצא זנב שבשורה זו רואין כאילו נטועה גם בהשורה של שתים כנגד והויא לה ככרם של ג' ג' גפנים כדפרישית בפנים וא"כ ע"כ אי אתה יכול לפרש להג' היוצאת זנב אלא א"כ עומד בהשורה וכמבואר בדיבור דלעיל ולשיטת הש"ס דילן דלמדין מהן אין אין מוכרחין לפי' זה אלא רואין להגבול שנבלו הן ואם הן היו נוהגין ליטע הכרם כך זהו הנקרא כרם והן היו נוהגין כפי שכתב הרמב"ם בזה וזהו טעמו דלא סמוך אסוגיא דהכא בפירוש השתים כנגד שתים וכו' וכעין זה כתב התי"ט ששמע מפי זקן אחד שע"פ צורה של הרמב"ם בא' יוצאת זנב כן הן כל הכרמים שראה בארץ ישראל: